Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 20 augusti 2013

Ratos - kommentar

Fick en fråga i en kommentar på förra inlägget. Frågan löd i runda slängar "Vad tror du om Ratos i framtiden?" 

Jag publicerar mitt svar på kommentaren i det här inlägget då mitt svar blev så långt och möjligtvis intressant för någon intresserad. 

Angående Ratos. Förenklat; hade jag inte trott på att Ratos blir riktigt bra i framtiden så hade jag sålt innehavet. Men jag kan skriva lite mer om hur jag tänker.

Jag tror att Ratos har tagit några hundår nu och möjligtvis får ta 1-3 till. Något som kommer vara avgörande tror jag är hur investeringen i norska Aibel slår ut som är ett väldigt stort företag för Ratos mått mätt. Jag tror att Inwido, också ett stort innehav, följer byggkonjunkturen ganska tydligt och vändningen kommer förr eller senare. Vid vändning kommer Ratos säkert avyttra bolaget som just nu är en liten surdeg. 

I Bisnode, också ett av de största innehaven, har man just gjort en stor strukturomvandling och slagit ihop alla små dröser av småföretag som ingick, till ett enda under samma varumärke. Detta tycker jag är en typisk private-equity åtgärd som syftar till att effektivisera och skära bort en massa dökött. Det viktigaste är att man vidtar åtgärder för att förädla bolagen, vilket man gör nu med Bisnode.

SF-affären är också väldigt stor och också en typisk private-equity affär där man köper upp och slår ihop. Monopol(?) på bio i Finland och Sverige borde vara lukrativt. I affären borde i alla fall synergier kunna skapas då man i princip sysslar med samma sak. Köper in filmer och visar dem på Bio samt kringförsäljning av Godis, läsk etc.

Ratos har också gjort stora investeringar i Arcus. En helt ny produktionsanläggning samt starka varumärke som i princip är standardsortiment på svenska Systembolaget. Jag tror att åtgärderna är bra och bör betinga en bra värdeökning för innehavet. Detsamma gäller för Bisnode.

Också värt att notera är tjatet om Ratos substansvärde och den "premie" man betalar för Ratosaktien. Det är ingen premie. Ratos substansvärde räknas ut på det bokförda värdet på portföljbolagen och inte marknadsvärdet. T.ex. GS-Hydro har ett bokfört värde på 14 miljoner i ratos balansräkning. År 2012 omsatte GS-Hydro 1 352 Mkr och gjorde en vinst om 123 Mkr EBITA(före ränta, skatt, amortering). Ett sånt här företag borde väl bokföras till P/E 8-12? Då borde GS-Hydros bokförda värde vara runt miljarden.

Blev lite långt här. Kanske ska göra detta till ett inlägg = )

Och vips, det blev ett inlägg : - )
Vad tror Du om Ratos?

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Mitt största innehav för stunden är faktiskt Ratos. Jag har ingen grund till att tvivla på dess förmåga att resa sig framöver trots att börsen är lite sur på Ratos. Dels tycker jag att de överlag äger goda verksamheter och att det var ett bra drag att avyttra några mindre stabila och istället införa företag som inte är lika känsliga för lågkonjunkturer (HENT, Nebula, SF..). Aibel tror jag också kan bli en stjärna framöver men jag hoppas den norska kronan skall gå upp lite framöver annars lär det bli en del valutaförluster.

    PS. Jag lade till dig i min blogglista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Boom. Trevlig att träffas. Ska lägga till dig till min blogglista :)

      Radera
    2. Angenämt Aktieboom. Då är vi två med stor förtröstan till familjen Söderberg och Susanna Campbell. Tackar för det. Har puffat in dig också på min lista här till höger. På återseende.

      Mvh,
      Ekonomiadepten

      Radera
  2. Jag vet inte. Tur du vet. Du är nu min "go-to" guy för Ratos. Jag köpte Ratos för att andra tyckte att den var så himla bra och forlorade pengar på den direkt.

    Det enda jag vill säga (igen) att SF borde sysslar med inomhus underhållning och inte bara bio. Norden behöver fler aktiviter inomhus på vintern som är inte bara sport eller öl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, där finns många som vet mycket mer om Ratos än jag gör! Jag är ganska ny i leken trots allt. Du har inte förlorat några pengar fören du säljer. Glöm inte räkna med utdelning heller om du mottagit en sådan =)

      Vad menar du med inomhusunderhållning? Hänger inte riktigt med. Typ anordna events och liknande?

      Radera
    2. Jo, events kan vara något. Jag tänkte typ Liseberg inomhus. Om du har varit i Vegas, eller andra riktiga stora städer, även London, så finns det massor roliga saker som ske inomhus. Kanske en säsong inomhus fallskärms hoppning eller mini bungee, nästa år robo wars eller filmer med vibrerande stolar och rök under säten. Massor saker, och åkturer kan roteras säsongsviss bland biografer i norden. Bara förnya konceptet till underhållning och inte bara bio.

      Radera
    3. Tror också att Ratos bör ha en ganska ljus framtid. Tyvärr har portföljen för tillfället en ganska stor vikt mot byggrelaterat. Förhoppningsvis kan det ske en förskjutning i och med Aibel. Tror mycket på Offshore-relaterade verksamheter kommande tiden. Tror också att Arcus kan bli en mycket bra affär på sikt.

      Radera
    4. Booban: Vad har du för GAV på dina Ratosaktier? Jag tycker SF skall hålla sig på mattan vad gäller sin verksamhet. Biomarknaden är öppen för allmänheten men inte alla vill köra sumobrottning eller leka Laser Dome då det är en mer smalspektrad marknad som attraherar specifika kunder. Biofilmer har nästan något till alla, utom de som inte gillar bio såklart.

      Okej, jag addade dig också Booban. Din blogglista är ganska liten så man ser inte vilka ämnen bloggarna behandlar vid varje uppdatering. Kan du förstora den?

      Radera
    5. Håller bara delvis med "Bonde söker miljon." Inwido och nya Hent är absolut byggrelaterat. Kanske även Jötul och HAFA men där är man nog inte lika beroende av nybyggen. Både Jötul och HAFA är två riktiga surdegar dock. SPeciellt HAFA anser jag som är på tok för litet på en på tok för fragmenterad marknad i Sverige. Finns ju hur många badrumstillverkare som helst som är halvstora med starka varumärken. Men om du syftar på AH-industries och DIAB så är de riktade mer på verkstad/nischindustrier.

      Tycker inte att det är en så stor vikt mot bygg om man ser bokat värde samt andel av koncernens omsättning.

      Radera
    6. Kan väl erkänna, för att svara Booban, att jag saknar Lisebergs simulator! Men jag tror inte att det skulle finnas en marknad i Sverige. Det du pratar om tror jag bara funkar i större städer som London och Vegas. Sen tror jag inte att man ska förvärva typ Live Nation eller någon annan koncert- eller musikalarrangör då det är en helt diffrent business.

      Radera
  3. Alltid trevligt att ens frågor blir till en bra inlägg!
    Har själv funderat på Ratos, frågan är bara när man ska köpa in.
    Hur ser du på ratos preferensaktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan när man ska köpa in sig kan jag faktiskt svara på. Jag har själv gjort misstaget och trott att nu är det nära botten och därmed köpläge och sedan köpt på tok för stora poster(i relation till mitt kapital) på en gång. Här hänvisar jag till Aktiespararnas råd om kontinuerliga inköp för en jämn summa. Vill du köpa in dig så sprid ut inköpen över kanske ett år. Vill du köpa för 10 000 kr så köp för kanske 1 000 kr varje månad, eller varannan. Du minimerar därmed risken för "feltajming." Problemet är ofta att man läst på om något bolag och känner att "Det här vill ja äga!" så blir man alldeles för ivrig. Bättre att inse att "jag har inte upptäckt något unikt" och det är därför inte så bråttom som man tänker sig.

      Rörande preferensaktierna så anser jag att det är ett bra investeringsalternativ om man vill ha något obligationslikt som löper över en lång tid. Köp och behåll och inkassera utdelningen. Få sedan pengarna tillbaka vid inlösen.

      Dock är det lite annorlunda saker som styr priset på preferensaktien än vanliga aktier. Så som makro- och ränteläge. Dessa faktorer påverkar visst vanliga aktier också men i större grad en preferensaktie. Jag känner mig tryggare i att köpa en vanliga stamaktie. Då vet jag att köpa en del av företaget utan några krusiduller =)

      Jag kan också säga rakt ut att jag tänker inte att jag köper aktier. Jag köper företag(delar av dem i alla fall) och jag köper dem för att äga dem. Detta synsätt ger mig ännu mindre anledning till att köpa en preferensaktie istället för en vanlig aktie.

      Tack för ännu en bra fråga =)

      Mvh
      Ekonomiadepten

      Radera