Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

onsdag 21 augusti 2013

Ledarskap - 200 råd av Percy Barnevik till bokhyllan

Nu har ännu en bok inlånats, lästs och återlämnats. 269 kronor sparade tack vare biblioteket. Boken i fråga heter Ledarskap - 200 råd och är skriven av Percy Barnevik. Boken är nu tillagd på "bokhyllan" i kolumnen till vänster. 

Percy Barnevik har länge varit i toppskiktet av det svenska, och Europeiska näringslivet genom sin VD post i Asea/ABB och har därför en bra bakgrund för att lära ut ledarskap. Han har också sutit i styrelsen för Investor, Sandvik, General Motors och Du Pont bland annat. Ingen dålig meritförteckning.. 

Tidigare har jag läst Percy Barneviks biografi/memoar som heter Jag vill förändra världen som var en väldigt bra och intressant bok. Jag rekommenderar den starkt till alla som är intresserade av ledarskap, näringsliv och/eller ekonomi. Tyvärr så är den senare boken Ledarskap - 200 råd bara en sammanställning av de "praktiska" råden som nämns mer inbakat i den första boken Jag vill förändra världen. Så har du läst Jag vill förändra världen behöver du inte bemöda dig med att läsa Ledarskap - 200 råd om du inte känner jätte stort attraktionskraft till just Percy Barneviks person. De råd han ger är faktiskt väldigt subjektiva och personliga och känns väldigt klyschiga ibland. Vilket jag tycker blir lite torftigt i en bok som gör anspråk på att ge råd till en ledare. Oavsett vilket så är det säkerligen vettiga råd till både den frälste och ofrälste i ledningsrummen. Jag skulle nog hellre kallat boken Ledarskap - 200 TIPS.  

>
Tyvärr så finns ingen av dessa böckerna med på listan över Sveriges 10 bästa ekonomiböcker. Så jag har fortfarande i princip alla listade böckerna kvar att läsa. Förutom Jacobs Stege som jag kan stryka då den är läst. Jag väntar fortfarande på Historien om Ikea av Bertil Torekull..

1. Historien om Ikea, Bertil Torekull, 2006

2. Företagsledarnas århundrade, Ronald Fagerfjäll, 1997

3. Till världskapitalismens försvar, Johan Norberg, 2001

4. Vår ekonomi, Klas Eklund, 2007

5. Riv pyramiderna, Jan Carlzon, 1985

6. Pengarna och makten, Gunnar Wetterberg, 2009

7. Ekonomi är att välja, Assar Lindbeck, 2012

8. Den stora fusionen, Lars-Erik Thunholm, 1996

9. Jacobs stege, Jacob Palmstierna, 2008

10. Företagens lönsamhet, finansiering och tillväxt, Sven Erik Johansson & Mikael Runsten, 2005.

6 kommentarer:

  1. Bra lista! Lånar du böckerna eller köper du dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insåg precis att det möjligen var en dum fråga då du skrev inlånat i början av texten.
      Hur gör du med kurslitteratur förresten? lånat eller köpt in?

      Radera
    2. Hej!

      Tack! Jag lånar böckerna på biblioteket. Rekommenderar det starkt.

      Radera
    3. Inga frågor är dumma =) Jag köper kurslitteraturen.

      Radera
    4. Sitter själv och försöker hitta lite kurslitteratur, tycker dock det är en dyr historia, men kommer nog bli några inköp iallafall.

      Radera
    5. Usch ja! Kurslitteraturen är sjukt dyr. Förstår inte varför de böckerna ska vara så dyra. Kanske för att köpbeslutet grundar sig på ett krav och inte bara en önskan?

      Men självklart finns alternativen begagnat eller att låna.

      Radera