Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

onsdag 21 augusti 2013

Min portfölj 5. Bilia

Min portfölj finns att se i den vänstra kolumnen. Jag ska ändå göra en serie inlägg där jag beskriver mina innehav och förklarar vad de sysslar med. Tanken är att upplysa och uppdatera både mig och dig om företagen. Här beskriver jag företagets namn, dess andel av den totala portföljen, samt vad de gör för att tjäna pengar.

1. Ratos - 30,5% 
2. SKF - 9,5%

3. Peab - 9%
4. Latour - 6%

5. Bilia - 4%


Bilia trillade in i min portfölj som ett spekulationsobjekt. Men när säljlampan började lysa så började jag tänka om. Varför tillämpar jag inte samma strategi som för resterande innehav? Varför ska jag sälja Bilia? Visst är aktiekursen volatil och väldigt känslig för konjunkturen. Men varför skulle det påverka mig?

Bilia är ett företag som säljer, reparerar och servar bilar i Skandinavien(Sverige, Norge och Danmark.) Man har en stark huvudägare i Mats Qviberg genom investmentbolaget Öresund.

Man är en stark spelare på en marknad med många aktörer. Reparationsfirmor och bilsäljare finns ju i princip överallt under olika företagskonstellationer. I ungefärliga siffror står Sverige för 60%, Norge 30% och Danmark 10% av omsättningen. Man fokuserar på framför allt försäljning av Volvo, BMW och Renault men även några andra bilmärken. Man håller sig till storstäderna där man kan fånga upp flest kunder med störst sug efter en ny bil och år 2012 omsatte man cirka 18 miljarder.

Bolaget har genomgått en del omstöpningar. Man siktar nu mer och mer på att binda bilägarna till sig genom att man som kund får en personlig servicetekniker som håller all kontakt med en. Man hjälper till med årlig service, byter bilglas och byter däck. Man vill bli en helhetspartner för kunden där man kan få hjälp med allt som rör bilen. Byta bil? Stenskott? Nya däck? Kolla oljan? Buckla i lacken? Hela kittet..

Bilia har haft en skiftande resultatutveckling men omsättningen verkar peka försiktigt uppåt. 14 280 Mkr år 2008. 17 662 Mkr år 2012. Soliditeten har pendlat runt 30% de senaste fyra åren. Hög belåning tycker jag men med en kapitalsnål verksamhet så ska det tydligen inte vara något konstigt. En stor del av skulderna utgörs av kortfristiga leverantörskulder. Kan det vara bilarna som inte är betalda fören de säljs till kund?

Företaget har funnits länge, säljer något som många anser sig behöva och delar ut en stor del av vinsten. Bilia är ett intressant företag, Mats Qviberg är en intressant person som varit med länge och högutdelare är alltid intressanta. 

Bilia får stanna i portföljen tills vidare.

6. ABB - 3%

7. Haldex - 1,5%

8. Kassa - 36,5%

(se tidigare inlägg)

2 kommentarer:

  1. Vill du inte berätta din GAV och antal aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Booban. Det är absolut inget jag försöker dölja, tvärt om. Ska försöka lägga till det i dessa beskrivande inläggen. Aktierna står dock uppraddade i min "portföljlista" till vänster. 36 stycken köpta för 82,75 Kr. Dagens stängningskurs 118,25.

      Radera