Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 20 maj 2013

Avanza Forum 2013

Såg att Avanza lagt upp sin årliga Avanza Forum 2013 på Youtube. Claes Hemberg leder evenemanget och gör som vanligt ett bra jobb. Rekommenderar alla ekonomiintresserade att se detta. Speciellt det sista inslaget(nr 16) med Simon Blecher från Carnegie som alltid levererar tycker jag.

Jag gillar verkligen Simon Blechers investeringsstil. Han har precis som Fredrik Lundberg, som också är en stor förebild, en förkärlek för Holmen. Vad är det dessa personer ser i detta bolag som många andra investerare skyr? Holmen har ju både förnyelsebara tillgångar såsom ofantliga mängder skog samt vattenkraft och vindkraft, utöver pappersrörelsen och timmer.

Faktum är att många av Lundbergs och Industrivärdens innehav är intressanta bolag. Holmen, Volvo, Ericsson, Handelsbanken, Skanska osv. Ska man köpa hela korgen eller ska man försöka sitta och välja bland dessa guldkorn? Och om man nu väljer att köpa hela korgen, vilken korg ska man köpa? Lundbergsföretagen eller Industrivärden?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar