Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

torsdag 22 augusti 2013

GAV - eller gnomsnittligt inköpspris

Då jag noterat en viss nyfikenhet på mitt genomsnittliga inköpspris för mina aktier har jag lagt till en GAV-kolumn i "Min Portfölj" i det vänstra kolumnfältet i bloggen. Det Genomsnittliga AnskaffningsVärdet förkortas GAV.
  
Det genomsnittliga anskaffningsvärdet används för att räkna ut skatten man ska betala för sina aktier om man säljer.

Glöm inte att du även ska räkna med kurtagekostnaden på aktiepriset. För ju mer du betalt för aktierna desto mindre skattar du vid en försäljning med vinst. Jag betalar 9 kronor i kurtage per affär.

Här är ett enkelt upplägg:

SKF - 10 st á 100 kr = 1 000 kr (+9 kr kurtage = 1 009 kr)
SKF - 15 st á 120 kr = 1 800 kr (+9 kr kurtage = 1 809 kr)
SKF - 12 st á 125 kr = 1 500 kr (+9 kr kurtage = 1 509 kr)
= 37 st SKF-aktier till ett pris av 4327 kr

Genomsnittligt inköpspris blir då 4 327 / 37 = 117 kr per aktie

Vid en aktieförsäljning ska du då använda det genomsnittliga inköpspriset plus kurtagekostnaden som inköpskostnaden för aktierna som grund för beskattning. Addera även kurtagekostnad för försäljningen till anskaffningsvärdet, i detta fall nio kronor.

Säljer du då, säg 20 st aktier för 150 kr:

Sälj - 20 st SKF - inköpskostnad 2 340 kr + 9 kr (försäljningskurtage) - försäljningspris 3 000 kr.
Vinst = 3 000 kr - 2 349 kr = 651 kr
Skatt = 651 kr*30%(0,30) = 195 kr

Du ska alltså skatta 195 kronor. 

Vårt nya genomsnittliga anskaffningsvärde blir 37 aktier - 20 aktier = 17 kvarvarande aktier till samma inköpspris som gällt innan försäljningen, alltså 117 kronor. Nytt genomsnittligt anskaffningsvärde för hela aktiestocken blir då  17 st * 117 kr = 1989 kr.

Kom gärna med synpunkter, förklaringar och åsikter om genomsnittligt anskaffningsvärde - GAV. Upplys mig gärna om du finner något fel i ovanstående uträkning så jag kan rätta till! Tack!


7 kommentarer:

  1. GAV = Genomsnittligt AnskaffningsVärde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det står för det? Var helt säker på att det var en engelsk akronym. Aja, får väl justera inlägget lite när tid infinner sig =)

      Radera
    2. Jajamen. Jag försökte hitta den motsvarande engelska terminologin för GAV och den tycks vara PPS - Price per share.

      Inte att blanda samman med share- eller stock price för en aktie på marknaden.

      Bra genomgång förresten! Jag borde hålla på mera med sånt där för att hålla ekonomihjärnan igång.

      Radera
    3. Men Price Per Share låter mycket mer som "pris per aktie." Borde vara något mer i form av Average asset/share value. Eller Average acquisition price. Aja, alltid kul när man gör amatörmässiga och godtyckliga översättningar = ).

      Många blandar nog ihop Stock och Share också. Med stock menas väl aktiepost. T.ex. Rune Andersson säljer sin aktiepost i Duni. Med Share syftar man ju bara på en aktie. "I have ten Apple-shares" -> "Jag har tio aktier i Apple."

      Radera
  2. Jag tycker det ser ut som du glömt försäljningscourtaget på 9 kronor som tillkommer när du säljer de 20 aktierna.

    SvaraRadera