Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 12 augusti 2013

Min portfölj 3. Peab

Min portfölj finns att se i den vänstra kolumnen. Jag ska ändå göra en serie inlägg där jag beskriver mina innehav och förklarar vad de sysslar med. Tanken är att upplysa och uppdatera både mig och dig om företagen. Här beskriver jag företagets namn, dess andel av den totala portföljen, samt vad de gör för att tjäna pengar.

1. Ratos - 30,5% 
2. SKF - 9,5%

3. Peab - 9%

Investeringen i Peab är en utav mina största placeringar. Anledningen till att det blev så är i grund och botten att jag tror starkt på företaget som rubbat Skanska och NCC från det tvåpartsoligopol som rått i Sverige, väldigt likt den romerska republikens styre med två konsuler vid makten.

Grundarna Erik och Mats Paulsson har visat sig varit fenomenala entreprenörer och byggt upp företaget från grunden. Man gick från att tömma utedass på Bjärehalvön i Skåne till att bygga hus i hela Norden(utom Island). Man byggde upp fastighetsbolag och plockade marknadsandelar i byggbranschen.

Nu har man dock separerat byggdelen från fastighetsdelen och bröderna har fått vars en halva av kakan så att säga. Peab består idag väldigt förenklat beskrivet av affärsområdena bygg, anläggning, parkskötsel och industri. Man bygger hus och broar, anlägger vägar och avlopp, tömmer sopor och klipper gräs åt kommuner samt prefabricerar och säljer byggmaterial som grus, betong och färdiga husdelar. Kunderna är privatpersoner, fastighetsbolag, (vanliga)företag och kommuner.

Intäkterna kommer ganska balanserat från de olika affärsområdena med en fördel för byggdelen. Konkurrenterna är Skanska, NCC, Veidekke, JM och diverse mindre lokala aktörer. Att starta ett byggbolag är inte svårt och Sverige kryllar av byggfirmor. Dock är det inte många som har en chans på större objekt där det krävs storlek för genomförandet.

Den tidigare fastighetsdelen bestod av intressen i Brinova, Wihlborgs, Fabege med fler i ganska invecklade ägarstrukturer. Dock med två tydliga huvudägare i Mats och Erik Paulsson. Nu är som sagt dessa fastighetsbolag helt separerade från Peab.

Anledningen till att jag tror på byggmarknaden i Sverige är för att jag tror att vi i Sverige har och kommer fortsätta att ha ett behov av de stora byggbolagens tjänster.

1. Vår infrastruktur är gammal, avlopp och vattenledningar i städerna är i behov av upprustning i stora delar av Sverige.

2. Vägar behöver alltid underhållas och asfalteras om.

3. I Sverige lägger vi stora delar av våra inkomster på våra hem och belånar oss gärna för den sakens skull. Vi renoverar och bygger om. Både villor och flerbostadshus hålls i förhållandevis bra skick. Stora delar av miljonprogrammen är i behov av renovering, förr eller senare. Snarare förr.

Samtidigt är stora kullar på väg ut på bostadsmarknaden som kallas 90-talister. 90-talisternas föräldrar lär dem också att investera i sina hem, för de stiger alltid i värde. (Tro mig, jag hör detta hela tiden av både vänner, vänners vänner, vänners föräldrar och även ovänner. Jag är säkerligen inte den enda som hör mantrat men det förtjänar ett eget inlägg.)

Dessa punkter gör att jag tror att Peab är en bra investering.

Anledningen till att jag inte valt att investerat i NCC eller Skanska som är större och mer väletablerade aktörer är för att Peab är lite annorlunda och har visat fin omsättningstillväxt. Jag har dock gått i tankarna länge att lägga mig jämnviktat i Skanska, NCC och Peab för att senare göra en bedömning på vilken aktör jag ska behålla. Just nu känner jag mig dock bekväm med mitt innehav och en fin utdelning är aldrig ovälkommet.


4. Latour - 6%

5. Bilia - 4%

6. ABB - 3%

7. Haldex - 1,5%

8. Kassa - 36,5%

(Länk till inlägg)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar