Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

torsdag 8 augusti 2013

Bil-aktierna rusar

Jag har som bekant två, "kortsiktiga," innehav (gissa vilka?) i min portfölj som kanske inte rimmar så väl med min förövrigt väldigt försiktiga och passiva approach till aktieinnehav. Med försiktiga innehav menar jag stora väletablerade bolag med sedan länge beprövade affärsmodeller.


Dessa två är Haldex och Bilia. Jag köpte dessa väldigt spontant. Utan att lusläsa årsredovisning och räkenskaper. Visst kollade jag igenom soliditet, omsättning och vinst men ingen vidare granskning. För att förenkla; Vad bolagen gör visste jag sedan tidigare. Hur de gör det, ingen aning. 

Haldex är en global fordonsunderleverantör och Bilia säljer och servar bilar så in i Norden. Vitsigt va? =).

Deras kurser hade trendat nedåt länge och det var ständigt tjat i medier om bilbranschens problem etc.
Så jag bestämde mig för att köpa båda bolagen, för en väldigt liten summa. Allt för inlärningen!

Det blev som jag tänkt och Bilia började med att rusa uppåt. Har gått upp och ned men ligger nu på plus 35%. Haldex ligger för tillfället på upp 66%.

Bilia        115,75 (82,75) upp 35%
Haldex    55,50   (33,45) upp 66%

Faktum är att jag nu läst på mer om bolagen och känner mer och mer att jag vill addera dessa aktierna till mina ordinarie innehav. Men ska jag behålla dessa två bolag så ska jag köpa fler aktier. Annars är innehaven för små för att göra någon skillnad på portföljen. Jag vill inte ha små innehav för diversifieringens skull.

En sak till är att även om jag säljer nu och "tar vinsten" så kommer pengarna att stanna kvar på marknaden i någon form. Förmodligen i form av likvider men kanske även in i nya aktier. Vinsterna utlöser skatt, kourtage och ett nytt kapitalallokeringsdilemma(är dock likvider som gäller nu för mig.)

Då jag inte gör några köp nu medans jag studerar så avvaktar jag men i framtiden får det bli antigen att köpa fler, eller sälja. Det samma gäller för ABB som också rusat. Skillnaden är dock att ABB köpte jag för att behålla, så där SKA jag köpa fler.

Är det nu jag ska sälja dessa kortsiktiga innehav? Är det nu ens "strategi" sätts på prov? 

Jag kommer med stor sannolikhet att behålla mina fordonsaktier för närvarande, och förmodligen för en tid framåt.

Förövrigt så menar jag inte att jag av någon form av skicklighet eller kunskap överhuvudtaget kunde förutspå dessa aktiers utveckling. Att innehaven gick som jag "tänkt" var endast tur och inget annat. 

4 kommentarer:

  1. Om innehaven är så små, är det värt att sälja? Bilia ger bra utdelningar.

    Bara köper igen när tiden är rätt.

    Jag har också Bilia och önskar att jag hade köpte mer, men så är det om man ska vara försiktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker ungefär precis som du beskriver. Inte lönt att sälja, köp fler när kurserna pressats ner igen. Inkassera utdelning =)

      Radera
  2. Svar
    1. Hej Chrimatistikos!

      Nej, jag använder en traditionell aktiedepå.

      Radera