Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 12 augusti 2013

Min portfölj 8. Kassa

Min portfölj finns att se i den vänstra kolumnen. Jag ska ändå göra en serie inlägg där jag beskriver mina innehav och förklarar vad de sysslar med. Tanken är att upplysa och uppdatera både mig och dig om företagen. Här beskriver jag företagets namn, dess andel av den totala portföljen, samt vad de gör för att tjäna pengar.

1. Ratos - 30,5% 
2. SKF - 9,5%

3. Peab - 9%
4. Latour - 6%

5. Bilia - 4%

6. ABB - 3%

7. Haldex - 1,5%

8. Kassa - 36,5%

Jag har en väldigt stor kassa i förhållande till portföljens absoluta storlek. I relativa tal 36,5%. Pengarna ligger i tryggt förvar, då de är skyddade av insättningsgarantin, hos SBAB Bank AB som ägs av svenska staten. Avkastningen på det kapitalet styrs av räntan jag får för att SBAB får låna mina pengar(det som kallas inlåning, eller sparkonto). Snitträntan jag erhållit ligger på 2,5%. Det är ingen bra avkastning på pengarna men det följer väl Warren Buffett regel om att inte förlora pengar väldigt tydligt så länge inflationen inte skulle accelerera, med säg fem till tio procentenheter.

Dock har jag inte pengarna i kassan på grund av avkastningen. Utan för att jag vill ha en likviditetsreserv redo för att kunna köpa aktier när jag tycker att det uppstår attraktiva möjligheter. Allt enligt ordspråket - "Bättre en fågel i handen än tio i skogen." 

2 kommentarer:

  1. Jag ligger fullinvesterad - också enligt ordspråket "Bättre en fågel i handen än tio i skogen" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får du allt förklara dig Chrimatistikos! =)

      Radera