Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 11 augusti 2013

Min portfölj 1. Ratos


Min portfölj finns att se i den vänstra kolumnen. Jag ska ändå göra en serie inlägg där jag beskriver mina innehav och förklarar vad de sysslar med. Tanken är att upplysa och uppdatera både mig och dig om företagen. Här beskriver jag företagets namn, dess andel av den totala portföljen, samt vad de gör för att tjäna pengar.


1. Ratos - 30,5% 

Ratos är ett annorlunda företag som är komplext att analysera. Det är inte heller lätt att försöka förstå vilka framtida värden man kommer att få se. Företagsidén är ganska enkel och kretsar kring ett relativt tal, 20%

Ratos köper företag, äger företag och säljer företag. Så länge man förväntar sig att företaget man äger, enkelt uttryckt, kan öka sitt värde med 20% varje år så behåller man det. Tror man att det inte längre kan öka sitt värde med 20% så säljer man det. Under tiden man äger bolaget försöker man förbättra det via styrelseposter(man är i regel största ägare och har därmed total makt i styrelsen.) Man inkasserar utdelningar från företagen, investerar i dem och skjuter till kapital vid behov. 

Tror man att företaget inte längre kommer fortsätta avkasta 20% årligen så säljer man. Det behöver inte betyda att man tror att företaget har dystra framtidsutsikter. Bara det att man själv inte kan leverera ett fortsatt stort relativt värde om 20%. Kanske är man en för liten ägare, har för lite kapital att skjuta till eller bara brist på nya idéer. Då säljer man kanske. 

Pengarna man tjänar kommer från realisationsvinsten på försäljningen av företagen. Men man kan även tjäna pengar på de löpande vinster som innehaven gör. 

Ratos har betraktats som ett ymnighetshorn på börsen mellan 2003 och 2009. Aktien tokrusade och aktieutdelningarna ökade explosionsartat tillsammans med extra utdelningar. 2009 tog det dock stop i hornet och man kan väl säga att läget normaliserades mer än att det gick dåligt. 2012 bytade man VD genom en internrekrytering och 2013 sänkte man utdelningen från 5 kronor till 3 kronor. Detta togs väldigt hårt på aktiemarknaden och aktien har handlats ner väldigt mycket.

Jag tycker dock fortfarande att Ratos affärsidé är intressant. Man har gjort en del stora affärer den senaste tiden som kommer att bli en färgbekänning kan man väl säga. Man har bl.a. köpt svenska SF och slagit ihop med sin finska bioverksamhet. Man har även köpt in sig i ett norskt oljeservicebolag som omsättningsmässigt är väldigt stort med Ratos mått mätt. Jag tror att detta kommer bli en vägvisare om ett par år om vart Ratos ska ta vägen. Leverera stabila vinster kommer man aldrig göra då intäkterna är svängiga då de ska utgöras av reavinster. Dock vill det till att man trendmässigt ökar sina vinster och tar sig ur det förlust- och kostnadsträsk man hamnat i för att fortsätta vara ett intressant investeringsalternativ. 

2. SKF - 9,5%

3. Peab - 9%
4. Latour - 6%

5. Bilia - 4%

6. ABB - 3%

7. Haldex - 1,5%

8. Kassa - 36,5%


2 kommentarer: