Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 18 augusti 2013

Naturen lockar

Städers fantastiska arkitektur och infrastruktur, inte minst människorna som möts och samverkar där, har sin charm och känsla av förträfflighet. Ett bevis på vad människan kan skapa och uppnå. Ett bevis på vår kapacitet att forma naturen efter våra behov.

 Att sitta och bläddra i kartor, se var människan byggt vägar och broar har alltid väckt mitt intresse. Likaså att studera städernas rutnät och utbyggnad. Att bara sitta ner på en inrättning och betrakta människor är för mig livskvalitet. Staden har på det sättet alltid lockat.

Naturen har däremot en helt annan attraktionskraft. Det ena utesluter inte det andra. Naturen erbjuder en inblick i människans grundläggande förutsättningar och leverne. Det blir på något sätt emotionellt, kanske rent av existentialistiskt. Det är svårt att beskriva i ord, men naturen ger mig avkoppling och rofylldhet. När jag kommer ut utanför staden så känner jag direkt att "då, nu och sen" tänket börjar, inte försvinna, men tar sig ner till en mer harmonisk nivå. All form av stress försvinner, i princip.

Kort sagt så trivs jag som fisken i vattnet ute i naturen.

Jag och min sambo spenderade lördagen med vandring i naturen och det är ett alldeles ypperligt sätt att umgås på. Det är verkligen här och nu som gäller när man kommer ut i naturen. Tankarna är där dom ska vara det vill säga. Samtidigt så slår man flera flugor i en smäll. Man får bra träning och det kostar inget. Det som kostade var transport och eventuella kläder man brukar. Men oavsett så är det ett bra intresse som student då det kostar lite och kräver lite. Det kommer bli många fler naturupplevelser i framtiden kan jag garantera.
En sak till som slog mig är efter att ha besökt en Naturkompanietbutik nyligen är deras monopolliknande ställning i Sverige som säljare av hela livsstilen "naturmänniska."

Det finns ett företag, säkert fler men ett signifikant, som profiterar på detta kalaset. Fenix Outdoor äger och driver varumärkena Fjällräven och Naturkompaniet. Fjällräven levererar kläder för ett aktivt liv och Naturkompaniet säljer dem. Eftersom Fenix Outdoor är noterat på Stockholmsbörsen så är det möjligt att blir delägare.

Jag har läst en del om Fenix Outdoor på andra bloggar och bolaget verkar populärt här i ekonomi-bloggsvängen. Jag ska nog ta mig en titt på företaget.

2 kommentarer:

  1. Håller verkligen med. Jag älskar stadsliv och naturen väldigt mycket. När någon frågar mig vad jag gillar bäst så brukar jag svara att: "Jag är 80% stadsmänniska och 80% naturmänniska." För det är verkligen så jag känner mig.

    SvaraRadera