Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 26 februari 2013

Northland Resources

De flesta svenskar har säkerligen tagit del av kalabaliken kring gruvbolaget Northland Resources. Bolaget bryter järnmalm i Sverige och är i uppstartsfasen. Man har precis skeppat sin första last järnmalm till Tata Steel och stora projekt är i gång rörande utbyggnad av infrastruktur i både Sverige och Norge. Det har dock visat sig att pengarna inte har räckt till och man behöver nu mer pengar. Man vill helt enkelt att aktieägarna ska skjuta till färskt kapital genom en nyemission. Vill dessa inte göra detta så står man utan pengar och kursen sjunker förmodligen.

Många aktiesparare tycks ha förlorat mycket pengar på aktien på grund av detta. Det var till och med någon företrädare för Aktiespararna som beklagade sig över att kursen gått i botten. Detta är vansinne anser jag..

1. Bolaget är ett gruvbolag i uppstartsfasen.
- Bara det borde få två varningsklockar att ringa. Inget fel i att äga bolaget då möjligheterna säkert är stora men man ska ha klart för sig vilka risker det innebär att investera, i framför allt gruvbolag. Är bolaget dessutom i uppstartsfasen så har vi massor av historik på börsen rörande gruvbolag i uppstartsfasen som gått i stöpet.

2. Det är inte en förlust fören man säljer.
- Aktiekurser går ständigt upp och ner. Du har inte förlorat, eller vunnit för den delen, ett korvöre fören du säljer din aktie.

3. Att en aktiesparare kommenterade detta, kan dock inte hänvisa till någon källa, i tryckt media gör att man tappar förtroendet för organisationen. Självklart så vet jag att personen i fråga inte representerar hela organisationen men för mig så naggas varumärket i kanten av liknande uttalande.

Nu skriver dock DI  att bolaget fått ett lån på 6 miljoner dollar av en sedan tidigare obligationsägare för att hålla verksamheten flytande fram tills på fredag då Luleås domstol ska avgöra bolaget framtid.

Jag tänker inte spekulera i Northland Resources framtid. Det finns det tillräckligt med folk som gör redan och jag har förmodligen inget att bidra med i den frågan. Dock är bolagets framtid viktigt för mitt portföljbolag PEAB som lyckats ro hem stora ordrar i och med uppbyggnaden av gruvbolaget i norr. Man bygger ut infrastrukturen i form av vägar, hamnar och omlastningscentraler i Sverige och Norge. Man sköter även transporterna och omlastningarna av malmen genom sitt dotterbolag Cliffton. Överlever Northland så överlever en viktig kund till Peab.


1 kommentar:

  1. Jag är glad idag, tack Lapo Micro Finance för att du gav mig ett lån. Jag blev lurad flera gånger när jag försökte få ett lån tills jag stötte på Lapo Micro Finance som gav mig ett lån värt 93 000 $ för att ta hand om mitt sjuka barn. Om du behöver en riktig långivare idag kontakta Lapo. Kontakta e-post: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera