Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

fredag 15 februari 2013

ABB strömmar framåt

ABB är ett av mina mindre innehav, 3% av portföljen. Dock är ABB ett av de företag som jag verkligen tror på som ett livslångt innehav. Målsättningen var från  början och är fortfarande att öka successivt i ABB. Dock började kursen rusa direkt efter att jag köpt och nu har aktien tuffat på i likströmmig riktning rakt upp. Vilket bara gör aktien dyrare. Jag vill ju köpa billigt.

Hur som helst så har ABB rapporterat ökad omsättning och orderingång. Man har ett starkt kassaflöde och lägger en robust förvärvsperiod bakom sig. Man växer med starka finanser. Det rapporteras även en ökning av utdelningen.

Det ser bra ut för ABB i rapporten. Tråkigare dock att aktien rusat. Men det passar kanske nu när jag pluggar och inte är så sugen att plöja ned pengar jag kanske behöver till uppehället i aktier. Då kan gott aktien stiga. Innehavet har rusat från 112kr till 143. 28% avkastning (-30% skatt) vid försäljning. Tänker självklart dock behålla ABB =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar