Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

fredag 15 februari 2013

Peab växer dyrt

Peab har idag, genom sin VD Jan Johansson, lämnat sin bokslutskommuniké för 2012. Peab växer men kämpar med en låg marginal i sin byggaffär. Byggaffären motsvarar cirka hälften av omsättningen. Marginalen för bygg blev löjliga 0% efter en rad tunga nedskrivningar för mastodonprojekten i Solna. Resterande intäkter utgörs i huvudsak av affärsområdena anläggning och industri som visar betydligt bättre rörelsemarginal om 3% respektive 7%.



Peab har ökat sin omsättning med 21%, från 38 till 46 mdkr mellan 2010 och 2012 till ett högt pris. Rörelsemarginalen har sjunkit från 4.0% till 2.3%. Det betyder i runda slängar att man tjänar hälften så mycket på varje tjänad krona som 2010. Man tjänar dock 21% fler kronor totalt.  

Både orderingång och orderstock ligger stabilt på 38 miljarder respektive 28 miljarder. Ingen större förändring från föregående år. En liten ökning. 

Peab har nu en uttalad strategi att all fokus ligger på att marginalerna ska upp, från tidigare ökad omsättning. Man har sparkat 850 personer och organisationen ska anpassas efter förutsättningarna att man är ett stort internationellt byggföretag. Man ommobiliserar sig helt enkelt. 

Resultatet för 2012 blev 2,47kr, vilket är en minskning från föregående år(3,26). Resultatet belastas till stor del av nedskrivningarna i Solna. 

Man föreslår en sänkt utdelning från tidigare 2,1kr till 1,6kr som motsvarar 65% av resultatet. 

Jag tror på Peab. Man växer och man börjar ro hem riktigt stora projekt. Företaget växlar ut en stor del av sin vinst till ägarna och verkar ha en stabil verksamhet. Anläggningsaffären utgör ca 20% av omsättningen vilket borde funka som en krockkudde vid minskat bostadsbyggande. 

Jag tycker om att man växer men man blir lite mörkrädd när man ser hur marginalerna sjunkit de senaste åren. Lyckas inte Peab visa att man kan tjäna mer pengar per intjänad krona så kanske det finns attraktivare byggbolag att äga? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar