Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 11 februari 2013

ICA noteras

Äntligen får vi se ett tydligare ICA på börsen!
Genom en storaffär köper Hakon Invest ut nederländska Royal Aholds ur ICA. Hakon Invest byter sedan namn till ICA-gruppen. Industrivärden går sedan in som storägare i ICA-gruppen. ICA blir helt enkelt (hel)svenskägt, om det spelar någon större roll. 

Det jag ser som en fördel med den här affären är att vi får ett tydligare ICA på börsen. ICA-gruppen(f.d Hakon) kommer fortfarande vara ägare till Hemtex och diverse andra bolag som tidigare ingått i Hakon Invest. Dessa bolag är marginella jämfört med ICA dock. 

Ska bli intressant att följa utvecklingen av det här då ett tydligt alternativ dykt upp för de som vill köpa in sig i livsmedelshandeln i Sverige genom ICA. Man har kunnat göra det tidigare också men inte alls på samma sätt. 

Har länge haft ögonen på Axfood tycker att det verkar vara en stabil investering. Växer inte så mycket men har en stabil intjäning. ICA är dock, i mina ögon, ett av Sveriges starkaste varumärken och det är värt en hel del. 

Får se hur det här utvecklar sig. Jag kommer dock följa utvecklingen gediget! 


2 kommentarer:

  1. Det var svårt att hänga med. När ske detta? Kan man inte köpa ICA direkt, utan måste köpa ICA-grupper aktie alltså? inkl. hemtex?

    Du som är mat kunnig....hur köper man findus?! Aktierna alltså...inte hästköttet.

    SvaraRadera
  2. Hej Booban! Rekommenderar dig att titta in på www.hakoninvest.se för mer info. Men ska försöka förtydliga lite här under.

    Det man köper är för tillfället Hakon Invest. Efter omvandlingen kommer det heta ICA Gruppen. I ICA gruppen kommer följande bolag ingå(som idag ingår i Hakon): ICA, Hemtex, Kjell & Co, InkClub, Cervera och Forma publishing Group.

    Det man bör känna till om ICA är att man inte äger några butiker. De ägs av sina respektive handlare(som i sin tur är största ägare i Hakon Invest). Det man äger i ICA är i stort sätt franschisegivaren(typ varumärket). ICA äger också en hel del fastigheter(för distribution till butiker.) Samt har man i stort sätt monopol på försäljningen till butikerna(samordnade inköp). Man har även ICA Banken som går mer och mer från att endast erbjuda kundkort/kredit till att bli en vanligare bank(verkar det som).

    ICA(omsättning på affärsområde relativt fördelad):
    - Supply Chain 56,5%
    - Stores 40,3%
    - Real estate development 2,4%
    - Financial services 0,8%

    Kanske får bli ett separat inlägg om ICA struktur =)

    SvaraRadera