Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 4 februari 2013

Tuffa tider

Det är tuffa tider för en del! Även om studenter i Sverige har det förhållandevis bra med subventionerad gratisutbildning och levnadsbidrag från staten i form av studiebidrag så skär det i mitt ekonomiska psyke att det inte kommer in pengar varje månad som täcker levnadskostnaderna. Att sparkontot blöder får mig att blöda invärtes. Att plugga är för mig en mentalt tuff utmaning. 

Hur som helst så försöker jag blicka framåt och se ljuset i tunneln. 


Börsen har stigit mycket under starten av 2013. Jag ser dock inte ljuset i tunneln här utan börjar bli mer och mer säker på att balongen snart inte kan bli större. Vilka är förutsättningarna för en fortsatt högre börsvärdering? Tycker att det mesta ser ut som vanligt här i Europa. Kreditbubbla? 


Tycker nyhetsflödet från bl.a. Dagens Industri är lika nyckfullt som Graham beskriver Mr. Market. 


USAs utveckling har länge styrt OMXS utveckling. 
!Dock! vet jag att det inte är i huvudsak Europa som driver stockholmsbörsen utan makrostatistiken. USAs utveckling och möjligtvis Kina är vad som driver börsen. 
Och makroutsikterna är way over my head. Därför behåller jag min portfölj precis som den är. 

3 kommentarer:

  1. Lycka till med studierna. Jag känner igen den där utmaning! Hade nyligen återgått till skolan och nu inväntar jag min diplom :)

    SvaraRadera