Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 5 februari 2013

Ersättning för styrelsearbete

Vi har i styrelsen, i bostadsrättsföreningen som jag och min sambo är andelsägare i, klubbat vilket belopp jag erhåller som ersättning för årets styrelsearbete. Ett par tusenlappar extra in på kontot blir det. Summan understiger med hästlängder all den tid som lagts ner på förvaltningen av föreningen och dess egendomar. Oavsett så är summan symbolisk och ytterst välkommen då den förlänger tiden tills jag kommer behöva ta studielån. Får också en innestående lön till i slutet på februari för förvärvsarbetet fram till den 21 januari.

Jag är väldigt positiv till samägande mellan privatpersoner. Bostadsrättsföreningar är en bra form av detta tycker jag då flera personer tillsammans äger en fastighet som sedan förvaltas representativt av en gemensamt och demokratiskt vald styrelse. Inga vinstintressen och pengarna stannar på plats lokalt. Man delar på många driftkostnader och man delar risken på investeringen. Att många spekulerar med sitt klubbmedlemskap är dock en annan sida av myntet som är trist.

Får också intrycket av att många bostadsrättsföreningar vanskötts genom kortsiktigt tänkande och agerande. Många föreningar verkar skryta med sina låga avgifter och håller sedan en hög belåning för att dessutom gå back varje år och skita i att fondera pengar för avskrivningar och underhåll osv är bara sorgligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar