Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 17 juni 2013

Ratos preferensaktie

Ratos har för ett tag sedan annonserat att man kommer sälja preferensaktier. Jag skriver sälja för det är precis det man gör. Emittera är bara finansspråk va?

Man tar fram ett nytt papper, skriver "preferensaktie" på det och säljer det, för 1750 kronor styck. Det som utgör värdet på den lilla pappersbiten, som egentligen bara existerar hos Euroclear i Bolagets "aktiebok," är förhoppningen om att kunna sälja det antigen för samma summa eller dyrare i framtiden. Dessutom får man en nätt summa om 25 kronor utdelat varje kvartal vilket blir en årlig "ränta" om 5,7 procent. Denna summan siktar man på att öka år 2017. Självklart utgör denna utdelningen en viktig faktor för prissättningen av papperet. 

Kom ihåg att bolagsstämman måste besluta om utdelning för att Preferensaktieägarna ska få någon utdelning. Kom också ihåg att styrelsen kan besluta att "köpa tillbaka" preferensaktierna till ett pris av 1837,5 kronor. 

Dessa preferensaktier är nu fulltecknade och sålda. 830 000, åttahundratrettiotusen, aktier till priset av 1750 kronor styck. Alltså tar man in ungefär 1,5 miljarder kronor i bolaget. 

Redovisningsmässigt är dessa pengarna att betrakta som eget kapital istället för att ta ett lån på banken. Det är bland annat därför man ger ut preferensaktier. Man kan själv diktera räntan man får betala för pengarna också, någorlunda. Någon måste ju köpa pappersbitarna också. 

En preferensaktie skiljer sig från en så kallad "stamaktie," alltså en vanlig aktie, på det sättet att preferensaktien har förtur till utdelning, om bolaget börjar få problem med utdelningen. Problemet är att dessa preferensaktier är att betrakta som obligationer då de ofta prismässigt är mer beroende av makrohändelser än företaget i sig. Börjar den generella räntan i samhället stiga sjunker obligationer i värde, precis som preferensaktien. Skillnaden är att preferensaktien också sjunker i värde på marknaden medans obligationen alltid berättigar till det värde den utgavs för, om man nu inte måste sälja den på marknaden tidigare. Man kan säga att preferensaktier är som en sorts räntesparande på det viset och då är det inte korta räntor utan långa räntor. Alltså obligationssparande. 

Jag tror på Ratos men är alldeles för okunnig om räntor, obligationer och finansvärlden rent generellt för att våga köpa ett sånt här instrument med alldeles för många bakomliggande orsaker som påverkar värdet. Orsaker jag har svårt för att analysera. 

Glöm inte att jag är en total amatör och att detta är mina egna subjektiva åsikter och helt ovetenskapligt skrivet. Det är helt enkelt fri-skrivning =)

2 kommentarer:

  1. Vet inte om de ska betraktas som långa räntor eftersom de delas ut kvartalsvis och jag kan sälja dem när jag vill.
    Dessa aktier är ganska unika med en inbyggt mekanism mot framtida räntehöjning; utdelningar ökas 20kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan du sälja när du vill. Men du får ju sälja till marknadspris =)

      Radera