Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

onsdag 12 juni 2013

Historien om Ikea och diverse sommarläsning

Onsdagen den 5 juni presenterades en artikel i DI där man försöker rangordna Sveriges bästa ekonomiböcker. Fyra män som arbetar i finansbranschen har gemensamt försökt lista de 10 bästa svenska ekonomiböckerna. Tillsammans har de gått igenom totalt 1000 böcker för att göra rankingen. Högst upp på listan hamnade "Historien om Ikea" av Bertil Torekull som de säger är en väldigt bra beskrivning av både entreprenörskap och ekonomi. Just nu väntar jag på att hämta ut boken, som jag reserverat på biblioteket.

Jag har tänkt läsa alla tio böcker med start uppifrån. Nu när sommaren nalkas är det ett ypperligt tillfälle för detta! En sten i taget..

Den prominenta listan av de utvalda tio bästa svenska ekonomiböckerna är följande i korrekt rangordning.  

1. Historien om Ikea, Bertil Torekull, 2006

2. Företagsledarnas århundrade, Ronald Fagerfjäll, 1997

3. Till världskapitalismens försvar, Johan Norberg, 2001

4. Vår ekonomi, Klas Eklund, 2007

5. Riv pyramiderna, Jan Carlzon, 1985

6. Pengarna och makten, Gunnar Wetterberg, 2009

7. Ekonomi är att välja, Assar Lindbeck, 2012

8. Den stora fusionen, Lars-Erik Thunholm, 1996

9. Jacobs stege, Jacob Palmstierna, 2008

10. Företagens lönsamhet, finansiering och tillväxt, Sven Erik Johansson & Mikael Runsten, 2005.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar