Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 25 juni 2013

2012 års avkastning

Jag har sammanställt alla utdelningar och den ränta jag erhållit för min likvid. Det kommer sent då det var några bolag som delade ut pengar väldigt sent. 2018,28 kronor blev avkastningen för 2012. Då har jag inte alls räknat med någon värdeförändring på mina aktier, som för info. är ganska +/- 0. Alla bolag i portföljen har gått upp med 20-30% förutom Ratos och Peab. Peab har i princip stått still medan Ratos bara faller och faller. Man skulle kunna tro att bolaget är i kris om man tittar på aktiekursen sedan 2010. Vilket inte är fallet så vitt jag vet.

Den totala ränta för min kapitalallokering under 2012 blev 2,5%, mycket beroende på att jag inte hade samma storlek på kapitalet vid årets börjar som jag hade vid årets slut.

Får se hur det blir för 2013 då jag i princip har och kommer ha oförändrat kapital då alla pengar som jag tjänar just nu läggs undan till studierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar