Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 30 juni 2013

Percy Barnevik

Jag presenterade en lista i ett tidigare inlägg över sveriges bästa ekonomiböcker. Jag bestämde mig för att börja högst upp på listan och sedan beta av böckerna efter hand. Dock var det en lång väntan på första boken, Historien om Ikea, Bertil Torekull, 2006. 



Därför gör jag en instickare läser Percy Barneviks bok, Jag vill förändra världen. Percy Barnevik var vd för Asea och senare ABB under en längre tid. Percy har skrivit, (kanske fortfarande skriver för den delen?) en del böcker på sin ålders höst som jag tror kan vara väldigt läsvärda.


Jag tycker det är intressant att läsa böcker som skrivits av personer som lyckats i livet. Tänker inte diskutera definitionen av att "ha lyckats." Att läsa deras böcker är i princip så nära man komma dessa personer men självklart så döljer sig mycket när en man skriver sin egen historia.

Att som en vanlig "svensson" få en inblick i den värld en person som Percy Barnevik lever och verkar i är en värdefull kunskap och erfarenhet. Man kan alltid finna några trender för olika personer och personligheter. En trend för personer som "jobbat" sig upp i näringslivet brukar vara väldigt hårt arbete och en hänsynslöshet som många nog föraktar. Ett jobb är ett jobb! It's business! 

Självklart ska där mycket mer därtill. Familjen blir tyvärr, men det verkar självklart, åsidosatt då jobbet suger upp en stor del av dagens timmar. Man lär sig alltid något nytt! Kunskap är makt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar