Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

onsdag 26 juni 2013

Ratos ökar i Jøtul


Ratos annonserade igår (25 juni) att man köper ut sin ägarpartner (se länk för pressmeddelande) ur det norska portföljbolaget Jøtul. Man äger nu 93% av bolaget istället för 61%. Resterande 7% som kvarstår ägs av bolagets ledning om inte jag minns fel.

Jøtul är en av Europas största tillverkare av vedeldade braskaminer och har funnits sedan mitten på 1800-talet. Man omsatte 913 miljoner SEK år 2012 och gjorde en förlust på -52 miljoner SEK. Bolaget har länge dragits med problem och Ratos verkar ha svårt att få denna norska skuta på rätt köl. Innehavet har också fått kapitaltillskott och det kan resultera i en tårta som kostar mer än det smakar. Man har gjort neddragningar, effektiviseringar och skjutit till pengar men tydligen så är det inte tillräckligt.

Både Jøtul och ett av Ratos största bolag Inwido har i princip 100% exponering mot bygg- och renoveringsmarknaden. Denna branschen har varit väldigt ansatt sedan Lehman Brothers-kraschen 2008, vilket har resulterat i dålig utveckling i försäljning för bolagen. Ska bli spännande att se vad som händer nu under 2013. Kommer husmarknaden förbättras?Eller dröjer det två år eller tio år?

Oavsett vilket så aviserar Ratos att man köper en större del av Jøtul-kakan. Vankas en försäljning tro? Ser man till VD Susanna Campbells korta historik som VD så har hon varit flitig på transaktionssidan, så en försäljning av Jøtul är nog inte helt främmande. Eller kanske har vi en vändning av bolaget på gång? Vem vet..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar