Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

fredag 21 juni 2013

Börsras

Börsen föll tungt igår. Bästa aktie under dagen var förvånande nog Ratos A-aktie som nu ligger på 69kr i förhållande till B-aktien som ligger på 53kr. Någon eller några är tydligen intresserad av den röststarka aktien..

Fallet ska ha något att göra med den kinesiska interbankräntan. Alltså räntan bankerna får betala för att låna pengar av varandra. Denna räntan har ligger nu på 25% och man förutspår en likviditetskris i den kinesiska banksystemet.

Kan bli riktigt spännande det här. Är det dags för börsfall?

Låt inte detta göra dig deppig. För efter regn kommer Alltid solsken! Se bara till att inte ha några stora lån, helst inga alls, för då kan banken aldrig tvinga dig att realisera några "förluster." Aktier svänger i värde när börsen rör sig upp och ner. Det är ju det som ger köpläge =)

Trevlig midsommar kära läsare!

2 kommentarer:

  1. Läser jag fel eller menar du verkligen 25%? 2,5% kanske? Vad ligger deras bolån på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25% procent stämmer enligt Dagens Industri. Jag vet inte vad kineserna betalar för sina Bolån =) Bra fråga dock!

      Radera