Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 24 juni 2013

Börsen fortsätter rasa

Börsen fortsätter falla idag och det ser ut att bli ett rejält hack i uppgångskurvan. Är det bara en enkel tillfällig vinsthämtning(=nedåtrekyl) eller är det finito med aktiekalaset? Börjar man höja räntorna på finansmarknaderna(finansmarknaden?) så bör det signalera att aktier möjligtvis inte är det enda tillgångsslaget som ger en real avkastning. Tillsammans med de höga aktiekurserna, utan motiverande ökade vinster, så bedömer jag det väldigt riskfyllt att köpa aktier just nu.

Redigerat: Å andra sidan så signalerar väl en räntehöjning att de tror på en förbättrad ekonomi? Eller har jag missförstått det hela?

Men överlag så är jag såld på Buffets mantra om att fantastiska bolag kommer fortsätta skapa fantastisk avkastning över tid. Det är aktier som gäller helt enkelt.

Det enda tips jag kan ge är att försök köpa efter långa nedåtgående kurser, inte efter långa uppgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar