Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 7 oktober 2013

IKEA - Äntligen läst

1. Historien om Ikea, Bertil Torekull, 2006
Har äntligen hämtat boken Historien om Ikea av Bertil Torekull på biblioteket. Jag har väntat länge på denna boken och äntligen fått läsa den. Kan även rapportera att den snart är utläst så jag stryker den ur min boklista. Den ska tydligen vara Sverige bästa ekonomibok enligt ett lista jag håller på att läsa mig genom.

Ett mycket intressant företagscase är just vad IKEA är. Bra tillväxt, bra lönsamhet och urstarka finanser. Den tydliga visionen om billigare möbler till de många människorna är den röda tråd som ständigt är närvarande. Folk som arbetar på Ikea vet vad som gäller, sparsamhet är en dygd. Det småländska arvet gör sig ständigt påmint.

Vilket också gör sig tydligt på de "chockpriser" som Ikea håller på vissa varor. Korv för 5 kronor är ett bra exempel. Man har massvis av fler varor i sortimentet som går under samma prisstrategi.

Mycket kan skrivas om Ikea och mycket har redan skrivits. Alla känner till Ikea och vi svenskar, i synnerhet, verkar alla ha en åsikt om Ikea som om det vore en insitution. 



Det verkar inte finnas någon motsvarighet till Ikea heller så vitt jag vet. Varken nationellt eller globalt. Det närmsta jag kan tänka mig är Wal-Mart som är väldigt känt för sin sparsamhet och sina låga priser men man har ett mycket bredare fokus än möbelförsäljning. Finns det någon utmanare till Ikea? 

1. Historien om Ikea, Bertil Torekull, 2006

2. Företagsledarnas århundrade, Ronald Fagerfjäll, 1997

3. Till världskapitalismens försvar, Johan Norberg, 2001

4. Vår ekonomi, Klas Eklund, 2007

5. Riv pyramiderna, Jan Carlzon, 1985

6. Pengarna och makten, Gunnar Wetterberg, 2009

7. Ekonomi är att välja, Assar Lindbeck, 2012

8. Den stora fusionen, Lars-Erik Thunholm, 1996

9. Jacobs stege, Jacob Palmstierna, 2008

10. Företagens lönsamhet, finansiering och tillväxt, Sven Erik Johansson & Mikael Runsten, 2005.


6 kommentarer:

  1. Vi fick läsa om IKEA som ett case under ekonomistudierna. Verkligen ett fascinerande företag. Skulle gärna läsa IKEA-boken också, så jag tar den som ett boktips. Jag gillar din ekonomiboklista i vänsterspalten! Ska plocka ifrån denna när jag börjar få slut på litteraturidéer men än så länge finns det fantastiskt mycket att läsa och lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Ekonomen: Jo jag hoppas att böckerna kan glädja fler människor än mig =)

      Du får gärna komma med boktips!

      Radera
  2. Vilken värdelös boklista. Läs lite böcker från investeringslegenderna istället.
    /Handelsstudent

    SvaraRadera
    Svar
    1. "The Intelligent Investor, Benjamin Graham"
      Räknas inte Benjamin Graham som en investeringslegend?

      Har du några konkreta tips på bra böcker så är jag tacksam om du delar med dig utav titel.

      Radera
  3. Intelligent Investor var inte med i topp10-listan.

    Boktips:

    Margin of Safety - Seth Klarman
    Fooled by Randomness - Taleb
    The Most Important Thing - Howard Marks
    Valuation - McKinsey-bibeln (Mer faktabok)
    You Can Be A Stock Market Genius - Joel Greenblatt
    Fooling Some Of The People All Of The Time - David Einhorn
    Market Wizards - Schwager
    Security Analysis (6:e upplagan) - Benjamin Graham
    One Up on Wall St. - Lynch
    The Art of Value Investing - Tilson

    10 böcker on the top of my head som är bättre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för tipsen. Ska se till att pricka av de också så fort tid finnes.

      Radera