Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 8 oktober 2013

Gunther Mårder om aktier

Såg hos blogg-grannen Aktieboom att, f.d Aktiespararnas VD, Gunther Mårder gjort ännu ett prominent framträdande på aktiesparandets piedestal. Denna gången är det Stockholmsbörsen som håller öppet hus om jag inte misstar mig. Gunther framträder å nätmäklaren Nordnets vägnar men tycks ändå förmå att behålla en form av opartiskhet. 

Länk till det ca 20 minuter långa klippet hittar ni här. Väldigt sevärt. 

Gunther brukar vara en förespråkare av långsiktighet på börsen. Det låter som om han också inspireras av investeringsgurun Warren Buffet (vem gör inte det?). 

Några klassiker från Gunther lyder följande; 

- Försök inte tajma börsen genom att hoppa in och ut. Efter en nedgång kommer alltid en uppgång. 
- Sprid ut dina inköp månadsvis för att undvika att bara köpa när det är "dyrt."  
- Köp fantastiska bolag till mediokra priser istället för mediokra bolag till fantastiska priser. 

Det svåraste tycker jag är de månatliga inköpen när man har en väldigt begränsad summa om ett par tusen att handla för varje månad. Vilket bolag ska man köpa? Det blir också en väldans massa courtage men det är det möjligtvis värt för den ultimata riskminimeringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar