Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

onsdag 9 oktober 2013

Investera i Guld?

Hittade denna youtube-föreläsningen av Mike Maloney som pratar om en oundviklig valutakollaps. Han menar att vi har en aktiebubbla, fastighetsbubbla och en otrolig valutabubbla. Om jag förstår honom rätt så menar han att alla pengar som pumpats ut i systemet den senaste tiden från bl.a. Federal Reserve i USA måste leda till en oundviklig inflation eftersom mer och mer pengar pumpas ut. När USAs skulder bara stiger så kommer folk också att tappa tilltro till USAs återbetalningsförmåga och kommer därmed få US Dollarn att rasa. Han visar också en massa statistiska charts på höga P/E-tal på aktier, låg direktavkastning och höga fastighetspriser i förhållande till kostnaden att hyra ett boende. Han menar att det mesta just nu är en bubbla då alla marknader söker "equilibrium" jämnvikt. 

 

Han pekar också på att runt vart 30-40år har valutasystemen historiskt förändrats globalt, det är nu dags alltså. Senast var Bretton Woods-systemets bortfasning. Vad blir nästa system? 

Som alla andra domedagsprofeter så förespråkar han så klart investering i ädelmetaller som alltid funkat fungerat som betalningsmedel, alltid utgjort värde och är betydligt mer begränsat än dagens papperspengar som kan tryckas ut i oändlighet. 

Vi verkar synnerligen leva i en omvälvande värld, som det alltid har varit och alltid kommer vara. 

Väldigt sevärd föreläsning. Dock ska man inte glömma att han arbetar för www.gold&silver.com och förmodligen har ett egenintresse i att sälja in ädelmetaller som tillgång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar