Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 19 mars 2013

SBAB kränger fonder

SBAB har under en längre tid sålt in sig till den sparsamme svensken genom konkurrenskraftiga bolåneräntor samt attraktiva inlåningsräntor. Man är en liten aktör utan lokalkontor och har i mina ögon försökt vara enkla i en nisch som är lätt att förstå. I mina ögon ganska likt Cornucopias förslag om enkla Transaktionsbank AB. Man har erbjudit två klassiska banktjänster och lyckats roffa åt sig en del av den svenska bolåne- och inlåningskakan. Jag har t.ex. ett sparkonto där. Detta är absolut ingen reklam för SBAB om någon tror det, tvärt om. Läs vidare.. 

Nu har SBAB fått en uppenbarelse, bytat logotyp och insett att man kan tjäna mer pengar om man får sina inlåningskunder att stoppa in sina pengar i fonder istället. Steg ett är en nästan "riskfri" räntefond som ska motsvara ett sparkonto. Med skillnaden att banken tar betalt av dig årligen. Tjuveri. Nästa steg blir en aktie- eller blandfond där banken kan ta ännu mer betalt men samtidigt erbjuder kunden möjlighet till avkastning. Gammalt hederligt fondupplägg helt enkelt som de andra aktörerna sysslat med längre än SBAB existerat. 

Man har nu amatörvänliga namn på fonderna och de heter fyndiga

SBAB Sparfond kort - avgift 1,2%
SBAB Sparfond medel - avgift 1,2%
SBAB Sparfond lång - avgift 1,3%

Upplägget är någon sorts fond-i-fond eller blandfonder som ska se till att pengarna rullar in till banken. Inte till kunden. Detta är i mina ögon att kvalificerat försöka lura sina ointresserade eller okunniga spar- och bolånekunder. 



Men mest rädd blir man när deras privatekonom, tror det är hon,  uttalar sig i seriösa tv och webbsändningar. Har ärligt talat inte hört några ord från henne som jag inte läst i någon dagstidning eller hemsida först. Hur mycket är hennes egen åsikt? Ärligt talat, sitta och vara beredd på säljknappen för att börsen går ner? Skämtar hon? 

Förövrigt så är hon säkert smart, kunnig och trevlig. Men att uttala sig om aktiehandel på detta viset förvirrar bara folk. 

SBAB = Strike 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar