Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 18 mars 2013

Ratos förvärvar SF Bio!

Nu händer det grejer. Fick mig en liten chock när jag i morse fick en pressrelease från Ratos där man annonserar att man köpt SF Bio av sveriges media-aristokrater Bonnier. Självklart har jag också noterat ryktena som florerat länge om denna affären men man kan aldrig vara säker. Nu är det i alla fall officiellt.

Ratos äger sedan tidigare den finska och baltiska biografoperatören Finnkino som har varit en lyckad investering så här långt. Nu ska man slå ihop Fnnkino och SF bio under ett gemensamt bolag som ägs av Ratos till 60% och Bonnier 40%. Man ska dock fortsätta bredriva biografverksamheten under respektive varumärken.

Nästa gång jag går på Bio kommer jag göra det med ett leende då jag vet att jag kanske möjligtvis äger en andel av stolen jag sitter på 

Ratos skriver i pressreleasen att inget kapital ska tillföras. Dock ska värdet på det nya bolaget uppgå till 3 mdkr med en omsättning på 2,6 mdkr. Ratos andel av omsättningen blir 1,56 mdkr med en ägarandel på 60%.

Affären är ytterst intressant. Biografrörelsen tror jag stenhårt på. Sedan 3D bio kom har man kunnat ta ut rejäla prisökningar på kunderna som ändå känner att de får mer för pengarna då 3D på så stor bild med fantastiskt ljud är få förunnat i hushållen. Så länge Hollywood fortsätter spotta ut fantastiska filmserier(ja man gör ju aldrig bara en film längre, utan minst tre) så tror jag att biograferna kommer fortsätta  attrahera en stor mängd kunder och därmed fortsätta tjäna pengar.

2 kommentarer:

  1. Jo, det är en rolig känsla att gå in i ett företag som man är delägare i. Jag känner alltid för att säga till H&M tjejerna att sluta pratar på mobilen och att vika kläderna ordentligt...skämt! :).

    SF Bio tycker jag är fin och stabil. Jag får känslan att bio marknaden har nått botten och krymper inte mer.

    Skulle däremot vilja se en bredare riktning, som de har på attraktioner med gungnande stolar eller andra inomhus aktiviteter (inomhus fallskärmshoppning!).

    SvaraRadera