Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 11 mars 2013

Börs SM - i kortsiktig spekulation

Aktiespararna håller sin årliga tävling i aktieplaceringar, även kallad Börs-SM, även detta året. Läste i DI att både Stockholmsbörsen och DI är med och arrangerar, i alla fall marknadsför, detta spektaklet.

Hela principen är väl egentligen en ganska kul grej. Köp lite aktier och tävla mot andra och se vem som har turen att köpa bolaget som helt plötsligt rusar med flera 100-tals procent.

Jag tycker att det går mot aktiespararnas principer om långsiktiga investeringar. Om man tittar på tidigare portföljer som vunnit Börs-SM så är det råvarutunga bolag och rena chansbolag som bedriver forskning eller något annat utan stabil värdegenererande verksamhet. Dessa bolag är inte att rekommendera för en amatörinvesterare. Vill man spela bort sina surt förvärvade pluringar så finns det många andra alternativ.

Oavsett ovanstående galla så förstår jag självklart att det hela kan vara en kul grej. Det är ju trots allt ingen oöverkomlig summa som krävs. 4500kr får du köpa aktier för och 500kr för administration och vinstpott.

Hade jag deltagit så hade jag satt pengarna i Astra Zeneca och Axfood.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar