Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

onsdag 3 oktober 2012

Delad ekonomi

Det är lätt att flytta ihop med sin partner och bli sambo. Mindre lätt är det att dela upp kostnaderna på ett korrekt sätt så att båda betalar lika mycket för de gemensamma kostnaderna. Till gemensamma kostnader räknar jag alla utgifter som man "delar" på. Följande är de kostnader som jag och min sambo delar på.

- Hyra/avgift till Bostadsrättsförening 
- El 
- TV(inkl. licens), fast telefoni och bredband
- Mat 
- Räntekostnader samt ev. amortering 
- Hemförsäkring 

För att göra det så enkelt som möjligt för oss så öppnade vi ett gemensamt konto där dessa utgifter dras. Vi har räknat ut hur mycket kostnaden blir totalt varje månad och delat det på två. Denna summan förs över av oss båda varje månad till det gemensamma kontot där pengarna sedan dras. 

Vår gemensamma kostnad är ca. 9000kr för hela detta kostnadspaketet. Delat på två blir det 4500 varje månad som vi båda för över till kontot. Den summan täcker då alla våra levnadskostnader. 

Till detta kontot har vi inget kort kopplat. Vi har dock ett eget konto till matposten som är ett konto på ICA. Där har vi vars ett kort som går till samma konto. Det gör det väldigt enkelt med matinköpen som annars kan bli röriga. Självklart så storhandlar vi och alla extra matköp blir "nöjes" inköp. Finns säkert liknande kort-lösningar på de andra matjättarna. 

Vi har också varit väldigt noga med att hålla isär våra ekonomier och endast ha detta kostnadskonto som gemensam tillgång. Vi betalar alltid lika mycket i ränta och amortering och ser därför till att äga lika mycket av lägenheten. Detta underlättar oerhört om man delar på sig då man enkelt delar allt rakt av på två. 

Är tacksam om du har tips på bra gemensamma lösningar som kan bidra till vårt leverne =)


4 kommentarer:

  1. Hejsan, nu hittade jag dig och kommer att följa med intresse. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för intresset! Det är ömsesidigt =)

      Radera
  2. Vem betalar när ni går ut?

    Kanske har ett sparkonto och kommer overens om hur mycket ni vill spara varje månad och dessa pengar ska användas till semester och nöje.

    Då vet ni att om ni avstår från att äta ute en dag, har ni mer pengar till en bättre semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra grej du tar upp!

      Vi har faktiskt ett gemensamt sparkonto där vi tidigare sparade en ansenlig summa varje månad. Denna summan var tänkt som en buffert för vårt hem. Alltså ta oplanerade kostnader som senast då vår diskmaskin behövde bytas ut.

      Vi sparade en del till det kontot men när summan blev väldigt stor så gjorde vi en rejäl amortering istället då vi insåg att pengar som bara ligger gjorde föga nytta =) Hur som helst så är det viktigt att ha en buffert. Vi kom dock fram till att det för vår del var bättre att ha vars en separat buffert med vars ett separat sparande. Kommer det en kostnad som är gemensam, t.ex. en ny dusch så för vi över lika mycket var från vår egen buffert till den gemensamma. På detta sätt styr vi vårt eget sparande bättre oberoende av varandra.

      För att gå tillbaka till ditt inlägg =), när vi går ut tillsammans så brukar jag faktiskt bjuda då jag är lite av den äldre gentlemanna-inspirerade skolan.

      Hade varit intressant att få höra hur andra sambopar löser det! =)

      Radera