Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 7 oktober 2012

The intelligent investor

Har precis börjat läsa The Intelligent Investor. Boken sägs vara något av en bibel för aktieinvesterare. Jag tror inte den behöver någon vidare förklaring för de redan insatta.

Lundaluppen har gjort en bra recension eller förklaring av boken i sin blogg och Warren Buffet nämner ständigt boken och dess författare Benjamin Graham.

Jag har dock aldrig läst en bok om ekonomi på engelska så det kommer förmodligen bli tuff läsning. Förhoppningsvis är det värt det =)


2 kommentarer:

  1. Vad tyckte du då? Jag lyssnade på ljudbok versionen och tyckte det var väldigt bra och självklar. Känns också otidsligt.
    Men det "praktiska" kunskapen ska finnas i "security analysis" som jag är lite rädd för att läsa för att det ska vara mycket mer tekniskt.

    SvaraRadera
  2. Ljudbok låter som ett bättre alternativ. Synd att jag inte fått visdom om det tidigare =)Tack för tipset!

    Kunde inte hålla med Mindre om boken dock! Boken är ju så oerhört allmängällande och tidlös! Psykologin kring investeringar och spekulation är sig ganska lik och är densamma nu som för 100 år sedan. Tycker boken prickar in det mesta klockrent!

    SvaraRadera