Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

fredag 5 oktober 2012

Familjeföretag och entreprenörskap

Hösten har varit ganska omvälvande för mig. Jag sa upp mig från min tillsvidareanställning i våras för att sikta på plugg nu till hösten. Tog ett intensivt sommarjobb under sommaren och tjänade ordentligt med slantar. Jag kom dock inte in på de utbildningar jag sökt så nu har jag reviderat livssituationen lite. 

Att gå tillbaka till tryggheten(?) i mitt förra jobb tänker jag inte göra. Det är klart ett alternativ om man blir tvungen för försörjningen, men Nej! Jag skulle tjäna mer pengar men jag är i en fas i livet där man ska lära sig saker. Inte komma in i fördjupa spår. Så nu har jag gjort en plan; 

- Högskoleprovet ska göras nu i slutet av oktober. 
- Nya utbildningar ska sökas till vårterminen
- Om jag inte lyckas komma in till våren söker jag till HT-2013 och då SKA jag komma in på högskola/universitet. 

Men nu ska jag försörja mig under tiden och samtidigt försöka lära mig så mycket som möjligt! Jag vet inget bättre än att få lära mig saker! 

Så, jag tog steget och frågade min kära mor om hon inte behövde hjälp på sitt företag. Jag vet att hon har mycket att göra men inte vågar anställa någon då hennes verksamhet är något volatil. Både omsättningsmässigt och resultatmässigt. Jag erbjöd mig att arbeta billigt, men ändå så att jag klarar av min försörjning. Jag ställde då motkravet att få möjlighet att lära mig så mycket som möjligt om företagandets ekonomiska aspekter. 

Då jag läst många årsredovisningar är det intressant att få lära sig vad som ligger "bakom" dessa uppställningar. Leverantörer, kunder, bankrelationer, skatter och allt annat som man hanterar genom entreprenörsskap. Jag vill lära mig allt om redovisning för att få en ännu bättre ekonomisk läskunnighet! Vad är bättre då än att jobba med det? 

Detta kommer resultera i mycket mindre pengar till sparande och aktier men jag anser att det är väl investerat i ekonomisk läskunnighet. Robert Kiyosaki, som skrivit Rich dad Poor dad, pratar mycket om detta. 

Har varit på biblioteket idag för att fördjupa mig ännu mer i investeringar. Så jag kommer ikväll att börja läsa en, bland investerare, välkänd bok = ) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar