Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 18 september 2012

H&M vs Zara

Jag läste en artikel i Dagens Industri om H&M och konkurrenten Inditex idag. Inditex är ett spanskt börsbolag som bedriver klädhandel genom först och främst den välkända H&M konkurrenten Zara, men även andra kedjor. Man beskriver lite alarmerande Inditex som konkurrenten som ska norpa åt sig H&Ms fantastiska position. Inditex har bättre förutsättningar för tillväxt menar man vilket kanske stämmer. 

Det man inte ska glömma är att Inditex är den enda tydliga konkurrenten H&M har. Rätta mig om jag har fel.  I Sverige kan jag i alla fall inte hitta någon värdig konkurrent. Vilken stor kedja i Sverige säljer billigt och träffsäkert mode till målgruppen unga kvinnor? H&M är en enorm klädkedja och något liknande finns inte i Sverige. 

H&Ms ägarbild och dess finansiella muskler är också väldigt fördelaktiga förutsättningar. 
Jag tror inte lite konkurrent skadar. Zara kanske visar bättre tillväxt men H&M fortsätter vara ett fantastiskt bolag som ska in i portföljen till rätt pris. För 200kr-210kr kommer jag att köpa H&M. 

VS


2 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt på Zara eftersom jag handla kläder där själv. Tycker att de har ett bra stortiment även för killar. Har lite H&M redan, skulle köpa Zara till rätt pris. Når H&M 215 skulle jag nöja mig med att göra ett köp. Går den ner till 200, då får man går all in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. H&M var ju nere på ca 200 för ca 1 år sen om inte jag minns fel. En lite sur rapport så säljer fondförvaltarna :)

      Radera