Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 28 juli 2013

Mr. Market


Mr. Market är en väldigt nyckfull karaktär. Rent av en personlighet som aldrig tycks vara rationell men alltid oerhört informerad. Informerad innan informationen finns men agerar allt för sällan efter den.

Benjamin Graham myntade uttrycket Mr. Market i sin legendariska bok The Intelligent Investor och visdomsorden om Mr. Markets nyckfullhet och irrationalitet känns fortfarande väldigt bekanta. 

Marknaden dök 2008 efter informationen om att banken Lehmann Brothers gått omkull med efterföljande lågkonjunktur och diverse bubblor/kriser, vilket kan tyckas korrekt. Likadant reste sig marknaden igen 2009 efter signaler om konjunkturförbättringar. Det bubblade till igen kring 2011 då det uppdagades att den europeiska unionen var finansiellt hårt åtsatt med betydande betalningsproblem för en stor del av medlemsländerna. Grekland, Spanien, Irland och så vidare. USAs budget underskott var också överväldigande. 

Men när nyhetsflödet från problemländerna slutade strömmas ut ständigt i media och EU försäkrat att man skulle göra allt för att stödja Eurozonens krishärdar steg börsen. Länderna har i princip samma problem. Jag har ingen information om någon förbättring i alla fall. Kanske möjlighet till förbättring i framtiden men för tillfället samma kaosekonomier. Ändå ser vi rekordnivåer på börsen. 

Det man menar med Mr. Market är i princip att man personifierar "marknaden." Man gör t.ex. Stockholmsbörsen till en person. En person som är väldigt mano-depressiv och ständigt ger dig ett pris på dina aktier. Han ger dig ett pris varje sekund som han tycker känns rimligt efter omvärldens förutsättningar. Spela honom rätt och man kan lyckas. Sälj till honom när han sjuder av glädje. Köp av honom när han grämer sig och tror världen ska gå under. 

En vettig syn på Mr. Market tror jag dock är att inte låta en frestas till att sälja för att marknaden hela tiden prissätter dina aktier. Köp dina aktier för att äga bolaget, som kommer göra dig förmögen över tid om du behåller aktierna och fortsätter köpa fler. Granska bolaget stenhårt. Håll koll på investeringarna, belåningen och intäkterna samt utdelningen. Ser du ingen nedåtgående lång trend så sitt still i båten och var tålmodig så lönar det sig nog ska du se. 

Tro inte att du blir rik genom att köpa H&M för 220,- för att sedan sälja för 240,-. Visst är 9% en bra vinst att ta hem. Men vinsten ska skattas, courtage betalas och sedan ska din hemförskaffade likvid allokeras. Håller du i pengarna och väntar på ny 220,- nivå så missar du aktieutdelningen. Samtidigt tror jag att risken är stor att man blir lite optimistisk och otålig och köper på en möjligtvis högre nivå för att till slut hamna på toppen och göra en värdelös affär genom att köpa i fel ände.

Warren Buffet är en stor förebild för mig. Läs biografin om honom (The Snowball) som jag har i min boklista här till vänster så gör du en bra affär. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar