Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 22 juli 2013

Amortering lika med sparande?

Fick precis höra det ständiga mantrat åter igen att amortering är lika med sparande. Det hela gäller så klart en bolåneaffär där det åter upprepas att amortering är sparande. Men vad menar man egentligen med begreppet att amortering är sparande?

Självklart återkommer fler klassiker som -"det är inte lönt att amortera för det påverkar knappt kostnaden" etc. Att betala av sin skuld(som annars är standard) och att vara lånfri och finansiellt riskfri är inte intressant? Det är bara månadskostnaden som räknas? Mycket ska man höra.. Aja hur som helst..  

Förmodligen så menar bankmannen/rådgivaren/försäljaren/krämaren att man sparar genom amortering för att man köper sin tillgång av banken, alltså huset/lägenheten och därmed ökar det egna kapitalet och minskar skulden på tillgången. Men egentligen så ökar man ju inte det egna kapitalet för en likvid tillgång som pengar är lika mycket eget kapital som tillgången "fastighet/lägenhet." Alltså har man, för enkelhetens skull 0 kronor och lånar 1 miljon för att köpa en fastighet. Så har man en skuld på 1 miljon och en tillgång på 1 miljon. Alltså blir tillgångarna minus skulder teoretiskt 0. 

Amorterar man, säg 1000 kronor, på ett år har man en skuld på (1 000 000-1000=)999 000 kronor och en tillgång på 1 miljon. Alltså (1 000 000-999 000=)1000 kronor eget kapital. Väljer man dock att inte amortera och behålla pengarna på bankkontot så har man fortfarande en skuld på 1 miljon men 1000 kronor i eget kapital plus tillgången på 1 miljon. Alltså blir det (1 000 000+1000=)1 100 000 i tillgångar. Med en skuld på 1 miljon blir dock det egna kapital åter igen (1 100 000-1 000 000=)1000 kronor. Skillnaden är att när man amorterar så räknar man med fastigheten/lägenhetens värde som tillgång istället för rena pengar. Problemet är att fastigheten/lägenhetens värde inte är lika lätt att beräkna som pengarna på kontot. Vad är egentligen ditt hem värt? Hus och lägenheter stiger alltid i värde eller åtminstone behåller sitt värde, eller? 

Glöm inte heller att tillgången skiftar i värde medan skulden är konstant. 

Personligen så anser jag att det är lättare att räkna ut värdet på mina pengar än på mitt hem för vem vet vad jag skulle få för det om jag säljer det? 

Oavsett så finns det andra anledningar till att betala av sina skulder. Den största anser jag är för att minska din risk. Så länge du är skuldsatt till banken så äger de din skuldsatta tillgång, vill de sig så kan de kräva stora amorteringar, som du kanske inte klarar just då och lite andra otrevliga överraskningar. Nej, den som är satt i skuld är aldrig fri. Även om man känner sig trygg med sina inkomster, sin kompetens och sitt skyddsnät så borde man i alla fall ha ett tydligt mål att betala av även sitt bolån. Precis som man gör med alla andra lån och skulder. 

Husfrid.. 

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg som jag sympatiserar med.
    Huruvida man "ska" (eller kan) amortera sig ner till 0 kr i skuld med mindre än att huset säljs kan ju variera från fall till fall, men att amortera ner sin risk så man inte är fullbelånad tycker jag känns hälsosamt.

    /TE

    SvaraRadera
  2. Om räntan är högre på ett lån än avkastningen man får från t.ex aktier är högre så bör man direkt amortera på det istället för att investera. Eller om man kanske sover bättre genom att göra det, sådant kan vara ovärderligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teoretiskt korrekt om räntan. Men där är andra faktorer som spelar in som risk med ditt lån och betalningsförmåga.

      Radera