Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 22 juli 2013

Ingen måndagstidning under sommaren

Upptäcker varje måndag att min (nästan) dagliga Dagens Industri saknas. Blir lika förvånad och besviken varje gång. Tidningen kommer bara tisdag-lördag under sommaren. Big fail från DI tycker jag. Morgontidningen är mer än bara informationsupplysning, den är nämligen del av morgonrutinerna. Dessa är heliga.

En intressant frågeställning är hur länge tidningarna i pappersform kommer att överleva den så kallade tidningsdöden. Är jag en dinosaurie som läser den fysiska papperstidningen? För mig personligen så hade en morgon utan en tidning varit en stor tristess..

Är det någon mer som läser någon/några morgontidningar i pappersform?

9 kommentarer:

  1. Skulle älska att få DI hem men tycker det är rätt dyrt. Får nöja mig med att läsa den på jobbet till morgonkaffet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra lösning där du sparar en del tusenlappar! Tyvärr har inte jag den möjligheten med min sysselsättning.

      Radera
  2. Var själv ett tag sugen på DI men tycker att kvaliten har blivit sämre, lyckades läsa den en sommar då jag sysslade med Tidningsutdelning. Idag så har jag DN, sydsvenskan och nån mindre lokaltidning på jobbet vilket gör att jag är nöjd.
    Tycker inte det är värt längre att skaffa en prenumeration. Även om jag absolut tycker om att läsa tidningen på morgonen.

    Jag hade inte köpt nån prenumeration även om jag inte hade haft tillgången till tidningar på jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad de andra tidningarna kostar men DI kostar ju runt fyra tusen, vilket kan tyckas är lite saftigt. Jag ser dock än så länge att jag tycker det är värt det. Men jag antar att även jag kanske ändrar mig =)

      Radera
    2. Jag tänker mest på ränta på ränta effekten av att spara dessa 4000 kronor varje år. Mycket går att hitta på internet idag. Dessutom så har Unga aktiespararna en del erbjudande på vissa Tidningar där man kan spara en bra slant.

      Radera
    3. Där säger jag inte emot dig.

      Radera
    4. Håller inte med. Tycker att DI är nog den enda läsvärda tidningen kvar i Sverige idag. But each to his own.

      Radera
    5. Ska vi jämföra med det sortiment som existerar idag så har du absolut rätt, drar vi dock in kostnaderna för en prenumeration så tycker jag inte att DI är läsvärd för den summan.
      Gratis? absolut!

      Radera
    6. Kan väl dra upp det gamla ordspråket om att det inte finns några gratisluncher :)

      Radera