Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 16 december 2012

Underbara söndag!

Jag är en vän av söndagar! Har spenderat denna underbara dag på veckan med reell aktiv avkoppling. En kopp te och en drös tidningar.

Har inte hunnit läsa Dagens industri torsdag, fredag och lördag förens nu då det blivit mycket jobb i veckan. Så då tar jag igen det på söndagen. Läste också färdigt årets sista Aktiespararen. Fick även DI dimension som fördjupar sig lite i olika nyheter och bolag och är alltid trevlig läsning.

Jag har inte gjort några nya affärer på ett par månader. Tycker mig vara väldigt osäker på marknadsläget. Har så svårt att säga om det är köpläge eller inte. Många bolag verkar vara gå väldigt bra och gjort det sedan 2010. Men P/E på mellan 10-20 är väl inte så väldans högt? Sjunker vinsterna så sticker P/E talen direkt och då värderas många bolag skyhögt för tillfället. Men bibehålls vinsterna och kanske även stiger så ser värderingen ändå OK ut. Men med några års stigande vinster så är det väl dags för en downperiod?

Både SKF och ABB som jag köpte i höstas har stigit ganska mycket och jag tycker därför inte att värderingen är lika attraktiv längre. Jag funderar dock på om jag skulle köpa in mig mer i Peab som sjunkit från 35kr till 31kr. Ratos har i alla fall uppvärderats lite av börsen. Det är väl utdelningen som diskonteras.

Men så länge jag känner mig såhär osäker så behåller jag i alla fall pengarna i kassan =)

2 kommentarer:

  1. Känner likadant. Riktigt skön och välförtjänat rast på söndag och aktierna ser bra ut. Lite angst att jag hade inte köpt mer Ratos, men jag hade inte riktigt pengar för det då.
    Aktierna ligger lite högt nu och då ska jag övervaka sälj möjligheter, särskilt SKF och Boliden som jag också har. Jar bör möblera om mellan depå och ISK och SEB och Avanza.

    SvaraRadera