Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 2 december 2012

Julbak och ekonomisk buffert

Förberendandet av den härliga årstiden, vinter ink. jul, har satt fart här i min och min sambos bostadsrätt. Grovjobbet är färdigställt i form av grovstädning, framplockande av ljus och nu ska pepparkakshus och annat knåp pysslas ihop. Brukar alltid få problem med "klistret" i form av socker som alltid stelnar innan man hinner fästa delarna. Nytt för i år blir att bygga en iglo med sockerbitar. Får se om det blir bra = ) 

Nu när vintern och julen kommer med stormsteg börjar det bli dags att summera år 2012 och man kan skörda frukten av årets sparande och gnetande. Det känns också otroligt skönt att man har den buffert man har och jag tänker ofta på de som inte har en ekonomisk buffert nu till jul. Vintern kommer ofta som en chock för en del människor och nya kläder behövs införskaffas. Speciellt för de som har barn då de möjligtvis vuxit ur sina äldre vinterkläder. 

För oss blir notan för matkontot lite saftigare då man uppenbarligen bryter mönster i mathandeln. Som ovan beskrivs så byggs pepparkakshus, man äter lite annorlunda mat som ofta är några kronor dyrare och man bjuder hem släkt och vänner med jämna mellanrum. Vilket kostar. Sen handlas det julklappar. 

Hur som helst så är det skönt att veta att där finns pengar avsatta till dessa extra kostnader och det gör det lättare för mig att njuta av julen. 

Jag föredrar att ta det lugnt, titta på julkalendern eller julfilmer, dricka varm dryck eller bara sitta bland tända ljus och läsa. Vintern är en tid för avkoppling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar