Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 21 januari 2014

Studierna fortgår

Studerandet Är kul! Det är det bästa jag har gett mig in på! Det känns skönt att stolt säga detta och veta att jag gjorde rätt val som lämnade jobbet och gav mig på att utbilda mig.

Nu har det gått ett halvår och än så länge har alla tentor och projekt avverkats väl och systematiskt. Nu ska vi sätta igång med ekonomistyrning som jag har sett fram emot länge!

Jag tycker det är skönt att ledigheten är över nu efter julen. Jag har dock passat på att lyssna ifatt på både börspodden och sparpodden. Mycket trevliga podcaster som jag rekommenderar alla ekonomiintresserade att lyssna på. Framför allt Sparpodden med Günther Mårder som "programledare" som sedvanligt levererar. Det verkar dock som att han börjat bli kortsiktigare och mer spekulativ i sina utspel och investeringar sedan han slutade på Aktiespararna och började på Nordnet. Kan det ha något samband?  

Investeringarna har som jag nämnt innan också stått still. Jag har inte investerat en krona sedan jag började studera då jag behåller pengarna som en buffert. Aktierna säljer jag dock inte och likviden tänker jag inte röra. Portföljen är intakt men jag skjuter inte till något nytt kapital. 

Min portfölj har gått bra. Bilia och Haldex har varit helt sinnessjuka investeringar. Båda är upp över 100%. ABB visade sig och vara helt rätt timat. Hunden i portföljen är dock Ratos som kursmässigt står och hackar. Aktiekursen bryr jag mig inte så mycket om, men visst är det trist att kursen inte rört sig uppåt. Det tynger ned portföljen som helhet ganska rejält då Ratos är mitt största innehav med råge. 

Det har hänt mycket i Ratos under 2012-2013 och det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar