Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 28 januari 2014

Jan Carlzon - läst

Tänkte presentera listan över de bästa ekonomiböckerna i Sverige igen som jag planerat att läsa mig igenom. De strukna böckerna är lästa. Listan finns längst ned i detta inlägg.

Under julledigheten läste jag igenom Jan Carlzons Riv pyramiderna (1985) och i ärlighetens namn så tycker jag inte att boken borde kvalificeras in på listan över Sveriges bästa ekonomiböcker. Boken känns oerhört utdaterad, alltså gammal och inaktuell. Jag kan dock förstå nytänkandet när boken publicerades för första gången.

Du som läsare får ursäkta den dåliga kvaliteten på bilden. Hittade ingen bättre.

Boken handlar om "den nya människan" och den "nya världen" där
anställda ska behandlas som individer, tilldelas ansvar och skyldigheter/rättigheter istället för att bara behandlas som ordermottagare och robotar som ska utföra regelstyrda monotona uppgifter. Det är väl inte så nydanande 2014 men kan tänkas vara det 1985. Likaledes handlar boken om skiftet när näringslivet tog de första stegen från produktion- och produktfokus till kund/marknadsfokus. Har dock själv erfarenhet av företag som verkar befinna sig på 1900-talet fortfarande. För deras ledare kan boken vara relevant.

Boken är skriven av Jan Carlzon som var VD på först Ving sedan Linjeflyg för att sedan ge sig på SAS (som han är känd för.) Eftersom boken är skriven av en ledare och tillika före detta VD så tycker jag ändock att boken är intressant då det alltid är lärorikt att lyssna till personer som befunnit sig i näringslivstoppen. Ur investerarsynpunkt eller ekonomisynpunkt är boken helt orelevant egentligen. Tyvärr..

1. Historien om Ikea, Bertil Torekull, 2006

2. Företagsledarnas århundrade, Ronald Fagerfjäll, 1997

3. Till världskapitalismens försvar, Johan Norberg, 2001

4. Vår ekonomi, Klas Eklund, 2007

5. Riv pyramiderna, Jan Carlzon, 1985

6. Pengarna och makten, Gunnar Wetterberg, 2009

7. Ekonomi är att välja, Assar Lindbeck, 2012

8. Den stora fusionen, Lars-Erik Thunholm, 1996


9. Jacobs stege, Jacob Palmstierna, 2008


10. Företagens lönsamhet, finansiering och tillväxt, Sven Erik Johansson & Mikael Runsten, 2005.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar