Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 10 november 2013

Kvartalsrapporter


Många företag har lämnat kvartalsrapporter nu för tredje kvartalet. Generellt sett så är det ganska oförändrade resultat och framtidsförutsättningar med en liten förbättring på det förstnämnda.

Framtidsförutsättningarna är väl de samma som de har varit nu i ett par år. Man tror hela tiden på en konjunkturförbättring inom ett till två år. Man hävdar att vi tydligen är i en lågkonjunktur vilket jag har svårt att tro.



Allmänt så har börsen rusat och mina innehav likaså. ABB, SKF och Latour m.fl. är upp ungefär 50% i snitt. Bilia och Haldex nästan 100%. Ratos ligger dock stilla. Generellt sett så har ju börsen gått upp och därmed likaså min portfölj, tänker inte sälja något även om det kliar i fingrarna. Speciellt på Bilia och Haldex.

Ratos rapport är den som är mest intressant för min aktie-portfölj. Rapporten har jag inte hunnit läsa än då jag varit bortrest hela helgen. Men den kommer jag grotta ner mig i nu i natt.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar