Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

torsdag 16 maj 2013

Vem blir PEABs nya VD?

PEABs VD Jan Johansson avgick för ett tag sedan. Finanschefen Jesper Göransson tog över som tillförordnad VD. Varför Jan slutade, eller fick sluta, är oklart. Jag har ännu inte hunnit läsa PEABs årsredovisning som saknats i pappersform. Jag ogillar skarpt årsredovisningar digitalt men jag har väl inget val om jag inte vill ringa och beställa en?

PEABs utveckling har väl varit lite sisådär under Jan Johansson. Man har ökat omsättningen på bekostnad av sjunkande rörelsemarginal och minskad räntabilitet på eget kapital. Peab har inte levererat några fantastiska siffror, men man har lyckats bygga upp ett starkt varumärke i framför allt Sverige.

Nu gäller det att ta vara på detta varumärket och försöka skapa ekonomiska värden ur det man byggt upp.
Är Jesper Göransson rätt man att göra detta?

Ska läsa årsredovisningen nu och förhoppningsvis få lite mer kött på benen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar