Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 14 maj 2013

Aktieutdelningar

Det har trillat in en del aktieutdelningar i portföljen. Tänkte redovisa dessa här för att få en bra överblick och räkna ut "räntan" jag fått på mitt satsade kapital. Kommer därför dela erhållen utdelning med köpkurs på varje enskilt bolag samt en totalöverblick. Dagskursen på aktierna är totalt ointressanta i mitt fall.



Aktie - Satsat kapital - Erhållen utdelning - Direktavkastning

Ratos -24069,30kr - 1050kr - 4,3%
Haldex - 1204kr - 36kr - 3%
SKF - 7723kr - 297kr - 3,8%
ABB - 2473kr - 105kr - 4,2%
Bilia - 2979kr - 216kr - 7,2%
Peab - 7059 - 380kr - 5,4%

Genomsnittlig avkastning på satsat kapital = 4,7%

Peab har inte delat ut än men kommer förmodligen göra det i slutet av veckan så det tog jag med.
Latour har inte heller delat ut än så det har jag inte räknat med.

Jag tycker att räntan på mitt satsade kapital är helt ok. 4,7% slår bankräntan med råge, dock med en liten marginal för risktagande med kapitalet. Jag har dock inte alls räknat med kursutvecklingen så där är en hel del avkastning som jag inte alls konterat.

Förövrigt är jag nöjd med min kapitallokering.

ABB och Ratos är nog de bolag som i mina ögon levererat bäst. Ratos har visserligen sänkt utdelning och kursutvecklingen har varit värdelös. Dock tycker jag att bolaget har gjort intressanta transaktioner i sin portfölj. Jag tror på Ratos.

ABB har gått riktigt starkt på börsen och ökat sin utdelning. Jag är fortfarande alldeles för okunnig om bolaget för att göra någon djupare analys av det här. Skärpning där!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar