Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 21 maj 2013

The Henhouse. Ny bok avverkad!

Har nyligen läst färdigt boken "The Henhouse" av Ulf Egestrand. Ulf har arbetat inom både SAAB och Scanias treasuryavdelningar. Numera är han ordförande för en hedgefond som handlar i valutor. Han är verkar väldigt kunnig och erfaren inom ämnet ekonomi i dess olika former. Boken är väldigt intressant och ger en ganska omfattande beskrivning av världsekonomin och hur saker och ting rörande ekonomin funkar på ett pedagogiskt sätt. Då pratar vi inte om skol-ekonomi-historia utan väldigt, väldigt praktisk ekonomi. Så här funkar det liksom.

Något jag är väldigt okunnig om är just valutor och vad som påverkar dessa. Boken förklarar väldigt enkelt hur handelsbalans, räntor och annan politik påverkar kursen på valutan men även vad pengar är. Vilket är väldigt aktuellt nu när det snackas om att banker "skapar" pengar osv. Claes Hemberg har väl också någon bok på gång om vad pengar är?

Rekommenderar boken skarpt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar