Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 25 november 2012

Warren Buffet & Benjamin Graham

Warren Buffet; "den överlägset bästa boken om investering som någonsin skrivits"

Kan nu notera Benjamin Grahams klassiska The Intelligent Investor på listan för lästa böcker. Jag tycker att boken är oerhört läsvärd trots att den skrevs för över 50 år sedan. Mycket relevanta idéer och kunskap om investeringar i aktier förmedlas. Ekonomin verkar vara sig lik och kriser kommer och går. Det gäller att komma ihåg detta även när det svänger ordentligt på finansmarknaden. Kolla gärna på Lundaluppen för mer info om boken. 


The Snowball

Har nu varit och lånat "The Snowball" som är en biografi över Warren Buffets liv, skrivet av en journalist som fått bra tillgång till Warren Buffets privata kontaktnät, genom honom själv. Boken är skriven på engelska och är över 700 sidor. Tung läsning för en icke-akademiker men ack så intressant! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar