Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 18 november 2012

Ratos tuffar på

Efter att ha läst Ratos senaste kvartalsrapport så tycker jag att bolaget tuffar på bra, trots en del svårigheter som till stor del är makrorelaterade. Några bolag går bra, några går sämre. DIAB och AH industries tar stryk av den, för tillfället, avmattade vindkraftsindustrin och gör förluster. Jøtul och Inwido tar stryk av den avmattade byggsektorn. Konjunkturen påverkar helt enkelt dessa bolag med råge. Portföljtunga Bisnode och Euromaint visar också försämrad omsättning och resultat.

Samtidigt går en del bolag väldigt bra. Finnkino visar dubblerat resultat, GS-Hydro liknande. Även Arcus verkar tuffa på med investering i ny fabrik och ökad omsättning. MCC och Kvarndammen lika så.

Men man har gjort goda exits som har genererat bra en avkastning. Både Stofa och Anticimex har avkastat över 20% årligen. Nu sitter man på en stor kassa. Förmodligen väntar Ratos på tillfälle att förvärva nya bolag. Samtidigt påpekar VD Susanna Campbell att utdelningen kommer vara fortsatt "aggressiv."

Jag tror på Ratos och mitt innehav är väldigt, väldigt långsiktigt. Vid nuvarande kurs på 55kr och en utdelning på 5,50 får man 10% ränta på sina pengar. Ratos är helt enkelt en fantastisk pengamaskin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar