Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 19 november 2012

Peab rapporterar - lugnet före stormen?

Efter att ha gått igenom Peabs kvartalsrapport så får jag byggbranchens, kanske hela vår ekonomis, vardag beskriven i siffror. Minskad orderingång och ett sämre resultat per aktie 1,46 i förhållande till förra årets 1,97. Sämre siffror om än marginellt. Byggbranschen har definitivt inte dippat som 2008-2009 då det var totalstopp. Dock märker man av en sjunkande orderingång, vilket har lett till dyrsam varsel om uppsägning då medarbetare går hemma med full grundlön fram tills uppsägning blir aktuell.


Peab, precis som de andra byggjättarna, har ändå hyffsat stabila verksamheter då Sverige verkar kunna rulla på oavsett världsekonomins läge. Vi har en bostadsbrist i Sverige och det är väl dags för många 90-talister att flytta snart? Vägar måste också alltid byggas och underhållas vilket håller byggbolagens anläggningsavdelningar igång. Sen sköter Peab många kommuners parker och rekreationsområden. 

Är vi påväg mot en lågkonjunktur eller är vi i en lågkonjunktur? Jag gör inga seriösa marknadsbedömningar då jag anser mig alldeles för okunnig för det. Dock kan man hävda att företagen inte är på topp för tillfället och siffrorna i Peabs fall pekar nedåt. 

Precis som med mina andra innehav så ser jag väldigt långsiktigt på mitt innehav i Peab och jag är övertygad om att Peab kommer visa stigande siffror vid förbättrad konjunktur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar