Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 16 september 2012

Sverige på rätt väg



Tycker mig se en framtida ljusning i Sveriges konjunktur och förhoppningsvis aktiekurser som följer med!

- Regeringen lovar satsningar på infrastruktur(äntligen!)

- De första 90-talisterna är rejäla årskullar som nu eller snart behöver någonstans att bo. Vi har redan ett rejält underskott av boenden i Sverige och fler och fler flexibla hyresrätter ombildas till bostadsrätter. Antalet byggda hem, framför allt flerbostadshus, kommer därför att öka för eller senare.

- Miljonprogrammens fastigheter är i dåligt skick och måste utvecklas eller renoveras. Antigen med privata eller offentliga medel. Oavsett vilket skapas arbetstillfällen.

Jag är övertygad om att detta kommer att gynna de svenska bygg och anläggningsjättarna NCC, Skanska, Peab och JM. Jag är därför nöjd med mitt innehav i Peab som jag fortfarande tycker har en attraktiv värdering som ger utrymme för köp. Kommer förmodligen att köpa mer Peabpapper framöver. Med bibehållen utdelning har vi för tillfället en direktavkastning om ca 7%.

Kanske skulle det vara bättre att satsa på de större och tryggare NCC och Skanska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar