Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 17 september 2012

PPM

Har inte presenterat hur jag placerar min PPM-portfölj så nu får det vara dags.

För tillfället ser portföljen ut så här;

Länsförsäkringar Fastighetsfond 34% (Fastigheter)
Skagen Kon-Tiki 32% (Tillväxtmarknader)
Avanza Zero 34% (Sverige)

Tycker mig få en bra diversifiering och en alldeles lagom exponering mot attraktiva marknader med denna portföljen. 

Valet av Länsförsäkringar Fastighetsfond beror lika mycket på ett enormt egenintresse för fastigheter som fondens fantastiska historik. 

Jag skulle aldrig tänka mig att välja en annan sverigefond än Avanza Zero som följer Stockholmsbörsens index slaviskt och är helt gratis. 

Skagen Kon-Tiki har jag valt för att få exponering mot resten av världen i vad jag anser vara trygga händer. 

Min ursprungliga strategi var att hålla allt i Avanza Zero, byta till Spiltan räntefond vid hög värdering för att sedan köpa tillbaka Avanza Zero vid sämre och billigare tider igen. Helt enkelt försöka pricka in börsens trender upp och ner. Jag tror inte på att jag kan pricka in marknaden på detta sättet så denna strategi hamnar nog i byrån. Dock går jag i tankar om att lägga allt i ovannämnd gratis indexfond. 

Vad göra? 


3 kommentarer:

  1. Tror vi alla har försökt pricka in dessa nedgångar och uppgångar. Jag använt mig av Avanza zero och splittan precis som du. Misslyckats också. Nedgångar är för branta och tiden den tar att byta fonder...nästan en vecka! Det är nästan omöjligt! Det enda jag vet är att börsen bruka går ner efter januari och upp efter september. Vet inte om det går att satsa på det bara.

    Mitt PPM är:
    Aktiespararna Topp Sverige 17%
    Swedbank Robur Amerikafond 17%
    Carnegie Corporate Bond 15 %
    Avanza Zero - fonden utan avgifter 30 %
    Swedbank Robur Sverigefond MEGA 21 %

    Ska plocka bort Carnegie till AP7.

    Får se om det bli bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tror vi alla har försökt pricka in dessa nedgångar och uppgångar." Det har du säkerligen helt rätt i! Alla vill vi bli rika! Tar det en hel vecka? Oj, det visste jag inte. Tur jag inte "provat" än =)

      Har du inte en hel del dubbel-, t.o.m trippel-innehav när du har både Topp Sverige, Robur Sverigefond och Avanza Zero?

      Vad har AP7 för inriktning? Blandar ihop dem :)

      Radera
    2. Ja, jag tänkte att utreda vad skillnaden är! Du kan se innehavet hos min nya blogg, upp till höger. Jag tycker att Robur MEGA var bra faktiskt, kanske för att den ta bort alla små skit bolag.

      Ap7 är en global fond. Den har genom gått en make over och recenssionerna har varit bra.

      Vid fondbyte det verkar tar 2-3 dagar...per fond. Då byta du mellan 2 fonder...tar det dubbelt så länge! Så uppleva jag det i alla fall. Sen kan det finns glapp mellan när bytet görs och när den syns på konto. Hur som helst, det är ingen idé att försöka pricka någonting med fonder.

      Jag har haft det så att pga fördröjningen jag har bara prickat in alla dippar, dvs sålt lågt och köpt högt flera gångar i rad när jag försökt rätta till mina tidigare misstag.

      Radera