Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 17 september 2012

Axfood eller ICA?

Läste i DI om spekulationer kring en seperat notering av ICA AB. Bredvid artikeln var där en uppföljning av ett tidigare köpråd på Axfood som visat sig korrekt.

Jag tycker definitivt att ICA hade varit intressant att investera i om man sluppit Hakon Invests portfölj. Hemtex som är ett av dessa har inte visat sig vara en fullträff precis.

Av ICA och Axfood föredrar jag Axfood som jag planerar att ta in i portföljen på attraktivare nivåer. Personligen tycker jag att en attraktiv nivå ligger på ca 210kr.

Anledningen till att jag föredrar Axfood är på grund av företagets budgetprofil genom Williys butikerna och deras gynnsamma ägarbild. Jag tror på affärsidéer som innebär bättre priser för kunderna. Styrkan i bra priser tycker jag man kan se i bl.a. IKEAs affärsmodel. Folk köper det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar